Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollar på en V70 -13, VOC med fjärrstart för diesel värmare.

Men hur är det med detta? Kommer alla fjärrstyrda funktioner sluta funka när 2G/3G näten släcks. Är det 2G eller 3G det bilen använder för fjärrstyrning förresten?

Får erkänna att jag inte riktigt har koll på detta med VOC, men det verkar innebär diverse fjärrstyrda funktioner

Vad jag tänker är det bara fjärrstyrda värmaren jag skulle använda.

Vad händer när fjärrstyrningen inte funkar längre? Finns timer lösning också på dessa bilar?
Wallner77 skrev: ons 26 feb 2025, 20:01 Kollar på en V70 -13, VOC med fjärrstart för diesel värmare.

Men hur är det med detta? Kommer alla fjärrstyrda funktioner sluta funka när 2G/3G näten släcks. Är det 2G eller 3G det bilen använder för fjärrstyrning förresten?

Får erkänna att jag inte riktigt har koll på detta med VOC, men det verkar innebär diverse fjärrstyrda funktioner

Vad jag tänker är det bara fjärrstyrda värmaren jag skulle använda.

Vad händer när fjärrstyrningen inte funkar längre? Finns timer lösning också på dessa bilar?
Om den dagen skulle komma finns det ett alternativ när det gäller fjärrstart av värmaren: https://www2.bilia.se/biltillbehor/tekn ... _31373064/ (dock kostar det men du startar/stopppar med fjärrnyckeln).

annars har du den gamla visan >ställa in timer via bilens meny<.
Timer var extrautrustning till värmarna, men om bilen har Volvo on Call, fungerande eller ej, har den också timerfunktionen.
Fjärrstart via nyckeln har vår XC70 2016. Särskilt om bilen har keyless fungerar det ganska bra, då keylessnycklarna har längre räckvidd än standard.
UnleashFusion skrev:
Om den dagen skulle komma finns det ett alternativ när det gäller fjärrstart av värmaren: https://www2.bilia.se/biltillbehor/tekn ... _31373064/ (dock kostar det men du startar/stopppar med fjärrnyckeln).

annars har du den gamla visan >ställa in timer via bilens meny<.
Ok, tack! Den lösningen skulle funka bra för mig.
Står att det funkar för V70 2013-2016. Finns motsvarande lösning även för äldre V70 än 2013?

Vad gäller 2G/3G näten, så verkar det tyvärr vara på gång. 2025 verkar det som, vid en snabb googling. Men det återstår ju att se när det verkligen händer.

apersson850 skrev: ons 26 feb 2025, 21:42 Timer var extrautrustning till värmarna, men om bilen har Volvo on Call, fungerande eller ej, har den också timerfunktionen.
Fjärrstart via nyckeln har vår XC70 2016. Särskilt om bilen har keyless fungerar det ganska bra, då keylessnycklarna har längre räckvidd än standard.
Tror inte jag sett någon V70, utan VOC alltså, som inte har timer lösningen, men dom kanske finns.
Har den inte men det fungerar, du kan göra samma sak hos ÅF, progga så du kan starta värmaren med nyckeln, jag kör så för det mesta. Går även att koppla in en annan fjärstart med egen fjärr, till vissa modeller.

Fins andra eftermarknadsalternativ ochså, beroende på bil och årsmodell.

Edit: såg nu att det redan var nämt ovanför här.
Den där Vparts-modulen gör ju egentligen bara samma sak som att programmera in nyckeln som fjärrstart hos Volvo, fast till högre kostnad?

Jag kommer nog låta få min PCC aktiverad att styra värmaren, och så får man köra med timern när man kommer vara utom räckhåll. VOC kommer också behöva programmeras bort för att slippa felmeddelande vid varje start, önskvärt hade ju varit nån prisvärd kampanj med dessa i kombination från Volvo. Många skulle nog nappa på det.
William85 skrev: tor 27 feb 2025, 08:21 , önskvärt hade ju varit nån prisvärd kampanj med dessa i kombination från Volvo. Många skulle nog nappa på det.
Önskvärt hade ju varit att de tog fram nya modem som passar särskilt när det handlar om så många bilar det berör.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]