Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PalleH
Tänkte höra om någon vet om det går att byta plasten som är under vindrutetorkarna och kostnad, samt även plasten som sitter bak vid backsensorerna och dragkroken. Bilen är en v70 sport -15.

Anledningen är att jag använt ett plastbehandlings medel som med tiden bara gjort det värre med åldrandet av plasten. (Meguiars medel)
av UnleashFusion
PalleH skrev: tis 25 feb 2025, 10:29 Tänkte höra om någon vet om det går att byta plasten som är under vindrutetorkarna och kostnad, samt även plasten som sitter bak vid backsensorerna och dragkroken. Bilen är en v70 sport -15.

Anledningen är att jag använt ett plastbehandlings medel som med tiden bara gjort det värre med åldrandet av plasten. (Meguiars medel)
Det är möjligt, plasten som sitter under stötfångaren är stötfångarbeklädnad:
2 ändrör: 31383675
gömda: 31383674

och när du säger under torkarna menar du där man fyller på bromssvätskan, själva plasten?
har försökt få fram artikelnummer men det visar ej: https://partsouq.com/en/catalog/genuine ... 3878548&q=
Användarvisningsbild
av PalleH
Ja det stämmer där man fyller på bromsvätska och hela vägen under där.
Kanske inte helt nödvändigt men bilen hade fått lite nybilskänsla om man bytt ut det tror jag.

Sökte på bilias reservdelar men hittade inget där med det artikel nummret.
av UnleashFusion
PalleH skrev: tis 25 feb 2025, 13:20 Ja det stämmer där man fyller på bromsvätska och hela vägen under där.
Kanske inte helt nödvändigt men bilen hade fått lite nybilskänsla om man bytt ut det tror jag.

Sökte på bilias reservdelar men hittade inget där med det artikel nummret.
eftersom plastbiten finns inte på reservdelar hos bilia, det måste man in till verkstad och beställa hem typ. vanligtvis brukar den delen medfölja(för runt 1200-1500kr) när man beställer sportavgassystem med 1 eller 2 ändrör-utförande. men det gällde dock den gamla karossen 08-13. 14-16 har en helt annan del.
dom hos bildelsbasen är antingen trasiga, mer repor så skippar och länka dom.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det går inte arr återställa med ett annat medel tror du? Concept vista är oslagbart tycker jag.
Användarvisningsbild
av PalleH
MartinS skrev: tis 25 feb 2025, 18:01 Det går inte arr återställa med ett annat medel tror du? Concept vista är oslagbart tycker jag.
Jo jag har det medlet också får se hur jag gör.
Ska kanske höra med Volvo vad den plasten i motorrummet kostar den är värst.
av Yaniz
Jag blev också less på plasten under torkarna efter att ha behandlat ytan med någon värdelös smörja som skulle återställa plasten till nyskick. Vilken jävla smörja alltså (tror det var Sonax eller Nigrin). En rekondare rekommenderade plastfärg, så jag köpte Biltemas plastfärg och sprejade hela stycket (efter att ha plockat ut det från motorrummet) och till min förvåning håller det fortfarande över förväntan bra efter 7 år. Det är dock viktigt att rengöra plasten grundligt med silkonborttagare för att det ska hålla. Plasten blev som ny och jag är mycket nöjd. Det går nog att få tag i bättre plastfärg än Biltemas men jag är supernöjd.
Användarvisningsbild
av PalleH
Yaniz skrev: ons 26 feb 2025, 12:31 Jag blev också less på plasten under torkarna efter att ha behandlat ytan med någon värdelös smörja som skulle återställa plasten till nyskick. Vilken jävla smörja alltså (tror det var Sonax eller Nigrin). En rekondare rekommenderade plastfärg, så jag köpte Biltemas plastfärg och sprejade hela stycket (efter att ha plockat ut det från motorrummet) och till min förvåning håller det fortfarande över förväntan bra efter 7 år. Det är dock viktigt att rengöra plasten grundligt med silkonborttagare för att det ska hålla. Plasten blev som ny och jag är mycket nöjd. Det går nog att få tag i bättre plastfärg än Biltemas men jag är supernöjd.
Okej tack för tipset!

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]