- mån 17 feb 2025, 12:53
#1602189
Efter att accelererat häftigt, tändes motorlampan och texten "Motorsystem Service snarast" kom fram i displayen. Turbon tappade kraft tillfälligt men fungerade normalt igen efter en stund . Efter att ha stannat en stund försvann både text och motorlampa, allt fungerade!
Några dagar senare gjorde jag en test och lät motorn varva uppåt 3-4000 varv och vips! så hände samma sak igen! Motorlampa och texten "Motorsystem Service snarast" kom fram igen i displayen. Trots det fungerade allt ok. Turbon fungerade ok. Försökte med samma trick, stannade och väntade, men denna gång fanns problemet kvar. Turbon verkade kanske lite svag(?) jag provade att låta motorn varva upp lite högre och plötsligt tappade motorn all kraft
Turbon la av helt och lampa och text lyser nu permanent.
Med min PPC3 (BSR) fick jag fram följande Felkoder:
Felkodsavläsning #1
ECM Bosch EDC17C - Engine control module, EDC17C
0x9A00 - Inlufttemperatur / omgivningstemperatur förhållande
Felkodsavläsning #2
0x065A01 - Generator systemprestanda
0x065C00 - Generator mekanisk prestanda
Felkodsavläsning #3
0x042800 - Krets, temperaturgivare katalysator, hög (bank 1, givarkrets 1)
(#1 och #2 verkar inte ha med detta att göra? Kanske de försvinner om jag släcker dom?)
Men #3: "0x042800 - Krets, temperaturgivare katalysator, hög (bank 1, givarkrets 1)" indikerar att givaren i katalysatorn är trasig, den tålde alltså inte högre varv??? Tja kanske, men verkar inte det lite konstigt?
Jag hade bilen på reparation för ett liknande problem för 1,5 år sen. Dock tändes varken text eller motorlampa den gången. det ger en osäkerhet eftersom det borde det väl gjort? Två givare byttes då (mot begagnade från någon skrot). Jag gissar att det är en av dessa som lagt av nu, den som sitter i katalysatorn gissar jag heter 31293032? Problemet är att förra gången fick jag alltså varken motorlampa eller text. Vet inte felkoden de fick den gången heller.
Någon med större expertis som ser något annat? Eller det är bara att beställa hem givaren och byta?
Tacksam för åsikter!
Några dagar senare gjorde jag en test och lät motorn varva uppåt 3-4000 varv och vips! så hände samma sak igen! Motorlampa och texten "Motorsystem Service snarast" kom fram igen i displayen. Trots det fungerade allt ok. Turbon fungerade ok. Försökte med samma trick, stannade och väntade, men denna gång fanns problemet kvar. Turbon verkade kanske lite svag(?) jag provade att låta motorn varva upp lite högre och plötsligt tappade motorn all kraft

Turbon la av helt och lampa och text lyser nu permanent.
Med min PPC3 (BSR) fick jag fram följande Felkoder:
Felkodsavläsning #1
ECM Bosch EDC17C - Engine control module, EDC17C
0x9A00 - Inlufttemperatur / omgivningstemperatur förhållande
Felkodsavläsning #2
0x065A01 - Generator systemprestanda
0x065C00 - Generator mekanisk prestanda
Felkodsavläsning #3
0x042800 - Krets, temperaturgivare katalysator, hög (bank 1, givarkrets 1)
(#1 och #2 verkar inte ha med detta att göra? Kanske de försvinner om jag släcker dom?)
Men #3: "0x042800 - Krets, temperaturgivare katalysator, hög (bank 1, givarkrets 1)" indikerar att givaren i katalysatorn är trasig, den tålde alltså inte högre varv??? Tja kanske, men verkar inte det lite konstigt?
Jag hade bilen på reparation för ett liknande problem för 1,5 år sen. Dock tändes varken text eller motorlampa den gången. det ger en osäkerhet eftersom det borde det väl gjort? Två givare byttes då (mot begagnade från någon skrot). Jag gissar att det är en av dessa som lagt av nu, den som sitter i katalysatorn gissar jag heter 31293032? Problemet är att förra gången fick jag alltså varken motorlampa eller text. Vet inte felkoden de fick den gången heller.
Någon med större expertis som ser något annat? Eller det är bara att beställa hem givaren och byta?
Tacksam för åsikter!
Mvh Roggan99
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010
V70 III (BW, 135) 2.4D Motor D 5244 T14, Modellår 2010