Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett problem på förqrdörren som har blivit värre succesivt under det senaste halvåret.

När man stänger dörren så "förstår" inte bilen att dören blivit stängd. Ibland får man sränga 10-15 gånger innan den förstår att dörren är stängd.

När den inte "förstår" att dörren är stängd så går det inte att låsa med fjärrkontrollen, elhissarna fungerar inte osv...

Är det någon som vet vad detta beror på? Kan det vara fel på någon sensor? (Jag ser inre någon fysisk sensor/"knapp" som det var på gamla bilar.. och om man kan komma till rätta med det på egen hand?

Ska lägga till att jag är generellt ohändig med bilar...

Tacksam för alla svar!
Kolla kablaget först.Prova att ”stänga dörren” genom att använda en pinne för att stänga låsmekanismen. Och sen ”öppna dörren” med handtaget. Håll dörren still när du gör detta. Om du överhuvudtaget inte då får bilen att fatta att dörren är stängd så är det förmodligen kablaget. Om det är microbrytaren i låskistan så går den att byta själv. Fick göra det och kostnaden blev då 50kr istället för att byta hela kistan.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]