Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har fått flera problem med min Volvo V70 2009 Bi-Fuel. Alla problem uppstod samtidigt. Huvudproblemet är parkeringsbromsen som inte går att aktivera. Får felmeddelandet: "Parkeringsbroms service erfordras."
Felet uppstod efter att bilen hade stått oanvänd i ca 3 veckor, och med detta medföljer dessa problem:

Cruise control går att aktivera, men jag kan inte ställa in hastigheten
Parkeringsassistenten som ska varna när man backar för nära någonting fungerar inte

Jag misstänker att dessa fel hänger ihop.
Jag har kontaktat flera verkstäder och fått bilen skannad efter felkoder, men ingen har kunnat åtgärda felen. Hoppas att någon här kan peka mig i rätt riktning.
Några av de felkoder jag får är:
U012800 - Ingen kommunikation parkeringsbroms (BCM) / Tappade kontakten med parkeringsbromsens styrmodul (CEM/HCM)
U012900 - Tappat kommunikation med styrdon bromssystem (Motorelektronik/CEM)
U042200 - Ogiltig data mottagen från central elektronikstyrenhet (PAM)
U014000 - Förlorat kommunikation med central elektronikstyrenhet (DIM)U001000 - Mellanhastighets CAN-kommunikationsbuss (CEM)

Får även andra felkoder, men jag vet inte exakt vilka som är relevanta för dessa fel.

Tackar på förhand.
Mvh
Leif
En blinkers funkar inte Volvo 940

Antingen är ju felet i själva lamph&arin[…]

Slirande rem v60

Okej, du tror på att kvittret kommer fr&arin[…]

Hej Tänkte att väcka den här tr&ari[…]

Köpa spjällhus.

Det stod på skruvat om man köper spj&au[…]