Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BakadBulle
Hej!

Har en fråga om AC kompressor gällande V70 D3 2012.

AC systemet har fungerat bra med ordentlig kyla, men plötsligt blev det oljud från AC remmen så jag tog bort remmen och jag kunde direkt konstatera att AC kompressorns remhjul inte alls går att snurra på för hand.

Jag tänker att AC kompressorn har rasat då bilen har rullat 45 tusen mil. ?

Bilen har inget större värde och jag tänker att jag vil byta AC kompressorn själv trots att jag har i stort sett noll kunskap av AC system.

Jag tänker att jag tar bilen till en AC firma och ber dom att tömma systemet.

Sedan demonterar jag kompressorn och köper en begagnad på skroten som jag monterar och sedan åker tillbaka till AC firman och ber dom att provtrycka och fylla systemet.

Jag vill verkligen fixa detta så billigt som möjligt, men jag vill inte försöka fylla systemet själv.
Jag försöker nu läsa på hur man ska gå tillväga.

Hur är det egentligen?? MÅSTE man byta torkfiltret? Är det ett krav?

Jag tar för givet att kondensorn inte behöver bytas eftersom kylet har fungerat som det ska.
Jag vet också att kondensorn byttes för typ 8-9 år sedan i samband med en lättare frontkrock.

Något annat som jag behöver tänka på?

Tack på förhand! :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har original torkfiltret (1988) trots ett kompressor byte (beg, c:a 2006) och 2 st (beg) kondesatorer under åren efter. Fungerar fortfarande, bilen har rullat en bit över 50000 mil. Dock har jag aldrig blandat in någon AC-firma utan köpte då påfyllningsgas, gastätning, rengöring för torkfiltret och kompressor olja från nätet. Här
www.envirosafe.se
av Ceska
Svag punkt är effekregleringsventil i dessa kompressorer, stor risk att du får med defekt sådant speciellt om kompressor har inte varit i drift ert tag. Ny eftermarknads kompressor ligger på ca 3 tusen. Som föregående skrev du kan fixa allt själv. Om du verkligen är så rädd om miljö du kan åka till firman och be dem att tömma systemet, resten fixar du själv med en manometerställ och slangar från typ amazon för 500 samt en vakuumpump för under 1000 spänn. Köldmedium köper de i burkar för ca 200 per styck, behövs 2 stycken och en adapter mellan burk och påfyllningsslangen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ska du köra dit, tömma, köra hem, byta, köra tillbaka så tror jag nästan det är lika billigt att be dom byta den. Det är fort gjort, sitter väldigt enkelt till.
av BakadBulle
Tack för era svar.

Alltid lika spännande att fråga om råd på ett forum, en stor del av dom som svarar tar alltid för givet att personen i andra änden är superhändig. :-D

Jag är alltid rädd att jag förstör mer än jag lagar när jag ger mig in i något som jag aldrig har gjort, men det finns ju en första gång för det mesta. :)

Att köpa manometer och prylar och tömma och fylla själv känns som att det blir dyrare än att betala 1595 kr på en ac firma i staden för tömning, täthetskontroll och fyllning. Lätt hänt dessutom att göra något fel.

Pratade för övrigt med volvo i staden och fick ett pris på 16173 kr om ac kompressorn ska bytas. Hahaha.

Om lagret i magnetkopplingen går sönder, blir remskivan då helt stum så att det inte går att snurra på den??

Efter att ha försökt titta på lite Youtube videos i ämnet så är jag inte så säker på att jag klarar av att byta ett sådant lager, förstår inte riktigt hur det är konstruerat och det verkar som att det är lätt hänt att pressa sönder något. ?

Verkar finnas begagnade kompressorer från typ 1200 kr och uppåt, känns trots allt enklare att byta hela kompressorn.
av Yaniz
Köpa en kompressor för någon tusenlapp eller två från någon bildemontering skulle jag akta mig för. En sådan kompressor har garanterat varit med och snurrat i minst 30.000 mil och har med all sannolikhet en läckande axeltätning mm.
av BakadBulle
Yaniz skrev: mån 03 feb 2025, 19:49 Köpa en kompressor för någon tusenlapp eller två från någon bildemontering skulle jag akta mig för. En sådan kompressor har garanterat varit med och snurrat i minst 30.000 mil och har med all sannolikhet en läckande axeltätning mm.

Jag tänker att den som sitter i bilen idag har ju gått 45 tusen mil. Då bör ju en kompressor som bara har gått 30 tusen mil ha många år kvar.
av Yaniz
Visst kan du tänka så, men risken att du får en kompressor som läcker vid axeltätningen är stor och då får du göra om proceduren med allt vad det innebär. Köp nytt, det lönar sig.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]