Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jasblo
#1600081
Hej!

Försöker hjälpa en kollega med hans XC70 2016 och halvljus.

Finns det något bra sätt som är godkänt att uppgradera ljuset på dessa modeller. Helljuset är inga problem med LED-ramp men skillnaden blir oerhört märkbar då man slår av.

Bilen har Xenon om jag förstår det rätt dvs D1S lampor, finns det modeller som har LED från den tiden?

tips på uppgradering?
av UnleashFusion
#1600115
jasblo skrev: ons 22 jan 2025, 16:00 Hej!

Försöker hjälpa en kollega med hans XC70 2016 och halvljus.

Finns det något bra sätt som är godkänt att uppgradera ljuset på dessa modeller. Helljuset är inga problem med LED-ramp men skillnaden blir oerhört märkbar då man slår av.

Bilen har Xenon om jag förstår det rätt dvs D1S lampor, finns det modeller som har LED från den tiden?

tips på uppgradering?
Halvljuset får du dessvärre inte byta ut till LED(besiktningen kan bli 90/10(där 90% ger dig en 2a/ej godkänt). Det finns ju en "laglig" LED-D1S-lampa från Osram MEN jag har inte provat det och kan inte yttra mig om det går igenom besiktning eller ej.. Angående helljuset kan man byta ut h7-halogen till LED(t.ex. dessa har jag som är superb https://www.xenonkungen.com/se/article. ... =205333741) och då har jag inte ens ledramp.
av William85
#1600145
Om det är längesen Xenonlamporna byttes så gör det stor skillnad på ljusmängd att byta, de är inte linjär utan blir markant sämre på slutet innan de tillslut slocknar.

Har kört med Philips Xtremevision gen 2 +150% i min XC70 sedan 2018 och de funkar bra, till skillnad från glödlampsvariaterna är det ingen skillnad i livslängd på merljus-xenonlamporna. Finns Osram mfl också och kanske nåt nytt sen jag köpte mina.

Sen är det svårt med kontrasten speciellt med ledramp och ännu värre om den sitter lågt. Då blir det ju ett jäkla ljus nära bilen och det blir nog stor skillnad hur man än gör med halvljuset.
av jasblo
#1600168
William85 skrev:Om det är längesen Xenonlamporna byttes så gör det stor skillnad på ljusmängd att byta, de är inte linjär utan blir markant sämre på slutet innan de tillslut slocknar.

Har kört med Philips Xtremevision gen 2 +150% i min XC70 sedan 2018 och de funkar bra, till skillnad från glödlampsvariaterna är det ingen skillnad i livslängd på merljus-xenonlamporna. Finns Osram mfl också och kanske nåt nytt sen jag köpte mina.

Sen är det svårt med kontrasten speciellt med ledramp och ännu värre om den sitter lågt. Då blir det ju ett jäkla ljus nära bilen och det blir nog stor skillnad hur man än gör med halvljuset.
Så resonerade jag också dock så hade kollegan en stark tro i att han redan har LED i bilen, så vi är lite på den nivån! Vad jag vet så finns inte XC70 med LED original.

Ska nog börja med att föreslå detta.
av UnleashFusion
#1600170
jasblo skrev: tor 23 jan 2025, 12:16
Så resonerade jag också dock så hade kollegan en stark tro i att han redan har LED i bilen, så vi är lite på den nivån! Vad jag vet så finns inte XC70 med LED original.

Ska nog börja med att föreslå detta.
SPA-bilarna har LED, eventuellt V40 med Thorshammar-strålkastarna var LED men äldre bilar hade Xenon/halogenlampor. Halogen/Halogen-strålis.
av monza
#1600240
Dels är det lite grann att "ju bättre helljus/extraljus, desto "sämre" blir halvljuset.
Efter att jag monterade extraljusrampen så bytte jag också övrig strålkastarbelysning.
Led i helljuset var bortkastade pengar NÄR jag ÄVEN har rampen igång. Utan ramp fick jag klart bättre helljus.
Sedan bytte jag även halvljus-xenonen. När jag bara kör på halvljuset så ser jag klar skillnad jämfört med innan men när jag går ner till halvljus så blir det "mörkt"

Men det ligger lite i sakens natur. Dom som kör med tex Supervision-ledarna som lyser 1,5km får nog också bra mörkt framför bilen när dom måste blända av en km före mötet.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1600251
Ja, nackdelen med "för bra" helljus är att man måste släcka det tidigare och har då sämre ljus i det kritiska momentet när mörkersynen blir sämre på grund av mötet.

XC70 har haft halogen/halogen eller Xenon/halogen i sina strålkastare. Inget annat.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1600255
apersson850 skrev: fre 24 jan 2025, 12:41 Ja, nackdelen med "för bra" helljus är att man måste släcka det tidigare..
Förutom att ögonen inte gör full mörkeradaption med för bra helljus. Därav kolmörkret som slår till när man går ner på lagstadgat halvljus (max 1 lux ovanför gränslinjen gäller väl fortfarande, oavsett lamptyp?)
av Lövet
#1600264
Börja med att byta till nya xenonlampor av märkeskvalite. Kolla sedan lyktglasets skick, en polering av dessa kan göra underverk. Att byta till LED kommer inte lösa något, de flesta LEDs är i verkligheten svagare än xenonlampor oavsett hur många Lumen det står på kartongen.


Det går att byta själva lyktglasen också om det inte går att polera, VPARTS säljer lösa (inte jätteenkelt byte dock)
Bilagor
Skärmavbild 2024-03-11 kl. 15.02.38.png
Skärmavbild 2024-03-11 kl. 15.02.38.png (2.76 MiB) Visad 498 gånger
av MagnusR
#1601004
Fast om man byter halvljus från xenon till LED och ljusbilden fortfarande är korrekt är det tveksamt om det ens går att märka utan att demontera lampan och det lär de inte göra på en besiktning. Är man observant kanske man noterar att LED tänder snabbare men också uppvärmd xenon tänder något så när snabbt.
Har själv funderat på de här till min V70 2010 men inte kommit till skott
https://www.diodhuset.se/xtreme-dx-led- ... ralkastare

Vilken är då den sista remmen som ä[…]

Eftermonterat LED i halvljus

Inget bländar mer än en modern BMW med s[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Händer inte så mycket så här[…]

Oljbyte automatlåda, haldex, mm

Aisin Warner tillverkar kopiösa mängder […]