Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag har en v70 från 2012 som nu gått 35 000 mil, och sedan köpet 2015 har vi tillsammans tillryggalagt ungefär 24 000 pendlarmil.
Det är den D2:a. Igår gick den finfint, men idag vill den knappt startar, går ojämnt (låter som att den inte går på alla cylindrar?) och går inte att gasa. Vi kom inte ut från gården idag. Osmidigt. Felmeddelande som lyder något med att motorn har försämrad kapacitet.
Jag har ringt verkstaden- de ska ringa upp- men är orimligt nyfiken på vad som kan drabbat min kära bil, så ställer frågan här.
Jag vet inget om bilar. Det kanske redan framgår av texten. Parkeringsvärmaren är ur funktion, om det kan ha betydelse.

Tack på förhand!
Vad har du för spänning på batteriet? Vet att dåligt batteri kan ge olika konstiga fel, men jag kan inte heller så mycket om bilar... ;-)
Kanske vore en billig första koll att köpa nytt batteri om du inte får några kloka svar här.
Hej igen!
Nu är bilen hemma igen från verkstaden, och jag kan rapportera att det var EGR-ventilen som gått sönder och blockerat "en kanal för avgaserna" (eget ordval, ej verkstadens) och därmed strypt motorn. Nu går den som en klocka igen.
Det kostade 9000 kr, där bärgning (ca 1 mil enkel resa), felsökning, arbetskostnad och förbrukningsmaterial m. m. utgjorde ca 5000 kr ex moms, och själva ventilen ca 2500 kr ex moms. Efter lite rabatt så landade det på 9004 kr ink moms.

Jag tror bilen ska starta och gå, men d&ari[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]