Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Två kalla veckor,-helt ner i 40 minusgrader, med en motorvärmare som inte fungerar alls,-inte roligt.
Men, det finns en DEFA batteriladdare monterat i motorutrymmet som ger max. 5 ampere laddström när motorvärmarkontakten är ansluten, så frågan är om en sådan laddare klarar av att ge ström till att underhållsladda batteriet plus ge ström til bensinvärmarens fläkt?
Tror det brukar vara ca 100w man räknar med värmare, fläkt och cirkulationspump så det är kanon att ladda samtidigt och gärna längre också. Så brukar jag göra med min calix batteriladdare när det är riktigt kallt, för även med bra batteri så kan spänningen sjunka så bilen stänger värmaren tillslut om du vill köra tex två cykler efter varann innan start i den kylan.
Det är framförallt i starten som värmaren drar mycket då den ska glöda glödspriralen. På min dieselvärmare i båten har jag mätt upp till 17 A under uppstarten och jag tror att det är samma med en värmare för bensin. När den är igång är det betydligt mindre. Så här ungefär tar min båtvärmare: minut 0-5 i snitt 12 A (ca 1 Ah), minut 6 och vidare ca 5 A beroende på hur kallt det är. Kör man en timme blir det då det då ca 6 Ah. Om detta överensstämmer med en bensinvärmare i en bil vet jag inte. I båten behöver den inte driva en cirkulationspump tex.
Notera att batteriet kapacitet blir betydligt mindre i kyla så ett batteri som från början, när det är nytt, har 80 Ah kanske bara har 50 kvar efter något år och kanske 30 Ah tillgängliga vid kraftig kyla.
Säkert inte stor skillnad mellan Calix och DEFA.
I sådan kyla som vi har haft nu är det inte mycket som funkar utan ett eller annat sätt att värma upp motorn lite.
Kopplingspedalen blir stenhård. Växelspaken behöver hårda tag för att gå i backen. Fläkten skriker som en gris i full panik.
Jag hade fel, det finns ingen bensinvärmare,-den går på el och programmeras från en kontrollenhet inne i bilen.
Jag stoppade i sladden och märkte att motorn inte blev varm, så jag mätte kontakten med en multimeter och det indikerade avbrott så jag utgick i från att värmelementet var kasst.
På min Volvo har jag en "gammaldags" motorvärmare som behöver en extern timer om man vill att den skall gå igång av sig själv ett par timmar före man åker i väg, men på den här bilen sköter DEFA-systemet allt det där från kontrollenheten inne i bilen.
Med andra ord, problem solved och ingen fara för att batteriet laddas ur.

Besök din ÅF. Det är mjukvarurelat[…]

Vild gissning här, men tänker mig skevt […]

Få som haft elbil idag är missnö[…]

Vänster motor/dämpare på v&ari[…]