Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå, jag har ingen aning om hur man ska formulera sig här men jag går direkt till saken.

Jag har en V70 -2010 D5, som nu för 3:e gången!! Multi-remmen snäppt av på. Första tillfället byttes generator/generatorhjulet andra tillfället bytte dem spännaren till remmen.

Nu slutade styrservon funka från ingenstans, min tanke, ”F*** inte multi-remmen igen”… Mycket riktigt är den av, blir att undersöka!

Nu till det som gör mig konfunderad!
Efter jag bestämt att köra hem utan rem och enbart på batterier. Bilen känns mycket piggare och accelererar bättre än när remmen satt på, någon smart individ som kan veta vad orsaken till detta är?
I nån tidigare tråd har vi spekulerat i om multiremmar går av pga överbelastning i sin tur orsakad av att något går onormalt trögt. Intressant, hypotesen ser ju ut att kunna passa in här :-)
Om generatorn är utbytt så är det väl bara AC-kompressor och servopump kvar som möjliga kandidater.

Min AC-kompressor gick jättetrögt och nötte ner AC-kopplingen i förtid trots sparsam användning (V70 bensin B5244S2 -00), smorde upp packboxen på axeln när jag hade loss och shimsade kopplingen. Sen försvann problemet. En verkstad bytte köldmedia i AC:n i samma veva och deras maskin påstod att det var 0% olja i köldmediat som var laddat från fabrik, kan det vara möjligt? :-/ Skulle isåfall förklara varför kompressorns packbox kärvade..
Iallafall en AC-kompressor som inte är frisk kan uppenbarligen gå trööögt :-D
Erik Å skrev: mån 13 jan 2025, 18:09 I nån tidigare tråd har vi spekulerat i om multiremmar går av pga överbelastning i sin tur orsakad av att något går onormalt trögt. Intressant, hypotesen ser ju ut att kunna passa in här :-)
Om generatorn är utbytt så är det väl bara AC-kompressor och servopump kvar som möjliga kandidater.

Min AC-kompressor gick jättetrögt och nötte ner AC-kopplingen i förtid trots sparsam användning (V70 bensin B5244S2 -00), smorde upp packboxen på axeln när jag hade loss och shimsade kopplingen. Sen försvann problemet. En verkstad bytte köldmedia i AC:n i samma veva och deras maskin påstod att det var 0% olja i köldmediat som var laddat från fabrik, kan det vara möjligt? :-/ Skulle isåfall förklara varför kompressorns packbox kärvade..
Så du menar att en AC Kompressor kan göra att du märker påtaglig skillnad vid körning? En AC kompressor kan alltså påverka en motor på 170hk så att den accelererar trögare?
Kan kanske förklara varför den snäpper hela tiden då. Blir helt enkelt för mycket för remmen.
Symb01ysm skrev: mån 13 jan 2025, 18:25 ..Så du menar att en AC Kompressor kan göra att du märker påtaglig skillnad vid körning? En AC kompressor kan alltså påverka en motor på 170hk så att den accelererar trögare?
Kan kanske förklara varför den snäpper hela tiden då. Blir helt enkelt för mycket för remmen.
Tveksamt om den kan begränsa accelerationen :-) men när min kompressor kärvade så kände man ett svagt men fullt märkbart ryck i bilen även i landsvägsfart när kompressorn gick in.. De här gamla bilarna har on/off-styrning av kompressorn med mekanisk koppling, på de nyare tror jag den roterar hela tiden.
Skulle remmen börja slira på någon av remskivorna pga överlast så kommer den inte att leva länge.
Erik Å skrev: mån 13 jan 2025, 18:09 Min AC-kompressor gick jättetrögt och nötte ner AC-kopplingen i förtid trots sparsam användning (V70 bensin B5244S2 -00), smorde upp packboxen på axeln när jag hade loss och shimsade kopplingen. Sen försvann problemet. En verkstad bytte köldmedia i AC:n i samma veva och deras maskin påstod att det var 0% olja i köldmediat som var laddat från fabrik, kan det vara möjligt? :-/ Skulle isåfall förklara varför kompressorns packbox kärvade..
Ditt inlägg ovan får mig att tänka på en kompressor som jag bytte för något år sedan*. Fanns inte en droppe olja i den, likväl hade den fungerat felfritt. Inga oljud eller sämre kylverkan sommartid. Hur kan detta vara möjligt? Hur har den klarat detta utan att skära ihop?
* Kompressorn byttes pga av att centrumskruven hade gått av när jag bekämpade den med mutterdragare i samband med att jag skulle byta lagret i magnetkopplingen.
Det går åt kanske 15 hk för att hålla 100 km/h.
Att driva generator och AC kan ta något liknande, så visst kan det märkas.
Enbart att driva balansaxlarna på B234F kostade 4 hk på toppvarv en gång i tiden.

Hej, tänkte väcka en äldre trå[…]

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]

230fk går snålt

Har läst lite om hur en kass spjällä[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Ska inte anslutas till något, är fö[…]