Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mimeck
Har haft lite problem med att batteriet laddar ur och bilen startar inte..
Det sker när jag förbrukat mycket ström. Tex. dieselvärmaren.

I helgen blev det efter att jag haft strålkastarna på med avslagen motor. (stod i verkstan).

Ska dieselvärmaren slå av sej när när batteriet börjar bli tomt? (det gjorde den inte)

Strålkastarna var inte tända många minuter. Jag trodde inte det skulle bli några problem.

Glömde att mäta batteriet efter att det blev tomt men ett tag efter laddning så låg spänningen på kring 13 volt.
När motorn gick låg spänningen på 14,5-15volt.

Har för mej att jag bytte batteriet för några år sedan men jag är inte hundra på det.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Flitigt användande av värmaren (låter som att du även kör andra förbrukare utan att ha motorn igång?) sliter hårt på batteriet.
Och kör du kortresor utan att stödladda, ja då förvärrar det saken ytterligare.
Låter som att ditt batteri är sopslut.
av mimeck
Jag kör värmaren ibland men jag använder en vanlig elektrisk motorvärmare i normala fall.
Har en liten laddare som laddar när motorvärmar kabeln är ikopplad och kör ganska exakt 4 mil/dag på vardagarna.

Brukar inte köra andra förbrukare men i helgen mixtrade jag med strålkastarna och provkörde dom.
Dom var inte på mer än att batteriet borde ha klarat det.

Kanske måste göra ett riktigt test på batteriet men ska inte värmaren slå ifrån när batteriet blir dåligt.
Användarvisningsbild
av Jallemet
På min V50 varnar den för lågt batteri eller om det är för lite diesel i tanken innan jag startar, men om det sker under tiden när värmaren väl startat får jag ingen varning.

Första vintern blev jag strömlös, bytte då till ett Biltema AGM och sen dess har jag laddat på helgerna från oktober till april.

En oskriven sanning är att man ska köra med bilen lika länge som värmaren varit i drift. När jag pendlade förut körde jag fem mil enkel och värmaren går max 50min på direktstart och ställer jag avgångstiden så anpassar sig värmarens drifttid till temperaturen utomhus och då går den oftast kortare tid än 50min.
Användarvisningsbild
av apersson850
Typiskt uppträdande när batteriet börjar bli trött. Ibland håller de inte så många år heller, även om man är snäll vid dem.
av Malmstroem
När spänningen går ned så ska värmaren slå av när det fortfarande är tillräckligt med ström kvar för att kunna starta bilen. Med ett friskt batteri så fungerar automatiken normalt bra.

När batteriet börjar bli slitet så brukar den ström som är kvar inte räcka till för att starta bilen.

Allt tyder på att TS batteri behöver bytas. Om man kör lite och använder bränslevärmaren regelbundet så behöver batteriet stödladdas för inte dras ur. Det ger också längre livslängd på batteriet att se till att det är relativt fulladdat.

Startbatterier är förbrukningsvara. Ett batteri som får stå med låg laddningsnivå förstörs rätt fort.
av berrabus
mimeck skrev:Har haft lite problem med att batteriet laddar ur och bilen startar inte..
Det sker när jag förbrukat mycket ström. Tex. dieselvärmaren.

I helgen blev det efter att jag haft strålkastarna på med avslagen motor. (stod i verkstan).

Ska dieselvärmaren slå av sej när när batteriet börjar bli tomt? (det gjorde den inte)

Strålkastarna var inte tända många minuter. Jag trodde inte det skulle bli några problem.

Glömde att mäta batteriet efter att det blev tomt men ett tag efter laddning så låg spänningen på kring 13 volt.
När motorn gick låg spänningen på 14,5-15volt.

Har för mej att jag bytte batteriet för några år sedan men jag är inte hundra på det.
Mäter du spänningen över batteriet då det är belastat eller utan belastning? Måste mätas då det belastas om det skall ge ngt.
Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]