Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Camber är hjulens lutning i sidled. Har du negativ cambervinkel är däckcentrum längre in upptill än nertill i bilen. Tvärs är helt enkelt skillnaden i lutning mellan höger och vänster sida.

Caster är styraxelns lutning i längsled. Alltså vinkeln mellan övre- och nedre spindelled i styrningen. Den är normalt positiv, för då går hjulen självmant tillbaka till att peka rakt fram om man inte styr på något håll när man kör framåt. En kundvagns hjul visar principen när den är som mest extrem.

King Pin Inclination (kallas ibland SAI, Steering Axis Inclination) är som caster fast i sidled i stället för i längsled. Alltså vinkeln genom övre och under spindelleden i sidled. Med McPherson fjäderben är det vinkeln mellan fjäderbenets övre och nedre infästning.

Styrradien (scrub radius) är skillnaden i sidled mellan där en tänkt linje genom spindellederna skulle träffa vägytan och var däckets mittlinje träffar densamma. Det är nog ändrat på senare tid, men förr brukade man ha en positiv skillnad på flera centimeter, upp mot en decimeter. Finessen med det är att det är lättare att styra i stillastående (om man inte har foten på bromsen) eftersom hjulet sitter utanför svängcentrumet och rullar runt detsamma i stället för att bara tvingas runt det. Vänder man på det får man en negativ styrradie som verkar stabiliserande på styrningen och motverkar inverkan av bromsning på styrningen.
Styrradien ställer man dock inte in på normala bilar utan den är något konstruktörerna bestämmer, beroende på vilka egenskaper de vill bilen ska ha.

Toe är hur hjulen pekar i färdriktningen när styrningen är i mittläget. Pekar de rakt fram har man noll toe. Pekar framkanten utåt har man toe out, tvärtom blir toe in.

Setback är om de två hjulen på samma axel sitter olika långt fram i bilens längdriktning. Något annat än noll beror ofta på att man kolliderat med någonting, så hela bilen är sned.

Geometrisk axel refererar till bilens teoretiska mittlinje i förhållande till axlarnas mittpunkter. Båda axlarnas mittpunkter ska förstås ligga i bilen mittlinje och vara vinkelräta mot mittlinjen. Om de inte är det kommer bilen att styra med bakhjulen, vilket gör att bilen går snett på vägen. Det är förstås inte bra.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
"Tvärs" verkar ju vara skillnaden mellan vänster och höger här. Konstigt namn, vad är det för fel på "differens" :-)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Dålig översättning från engelskans "across" skulle jag tro. Gissar att man kortat det för att tvärsöver blir för långt.

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]