Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Stellismellis
Jag blev av med mina strålkastare häromnatten på min V70 2015. Bilen var låst och inga skador finns på bilen, mer än att strålkastarna saknas. Försäkringsbolaget har därav inlett en "särskild utredning " eftersom inga skador på huv och liknande fanns.
Tjuven har ju uppenbarligen lyckats få ut stålkastarna ändå, hur är detta möjligt?
av Leopold
Kanske det använts något knep med ståltråd el dyl för att öppna huven via grillen? Vet inte hur men uppenbart måste ju en och annan råka ut för att huven inte går att öppna pga tex att vajern gått av, och att detta går att öppna ändå med något knep.

Larmet borde iofs gått igång i så fall.
Användarvisningsbild
av apersson850
Att få upp huven när vajern gått av har de ett elände med på verkstäderna, så något smidigt knep finns det inte.
Användarvisningsbild
av leiwi
Leopold skrev:Kanske det använts något knep med ståltråd el dyl för att öppna huven via grillen? Vet inte hur men uppenbart måste ju en och annan råka ut för att huven inte går att öppna pga tex att vajern gått av, och att detta går att öppna ändå med något knep.

Larmet borde iofs gått igång i så fall.
Alla som bytt vajer med stängd huv vet att det inte finns något smidigt sätt att få upp huven :-)
av mimeck
Kan det vara möjligt att tex. såga av järnbitarna som håller fast strålkastarna?
Om det är lika som på min xc70-2011 så tar det bara sekunder att plocka bort en strålkastare när huven är öppen.
Användarvisningsbild
av Cotag
På V60 -14 så sitter hela strålkastaren fast med 2 plastsprintar uppifrån, busenkelt att ta bort med huven öppen. Som ovan redan frågat, har dom sågat av sprintarna framifrån på något sätt? Isåfall bör öglorna från sprintarna sitta kvar i motorrummet.

Det varierar med årsmodeller och när ty[…]

230fk går snålt

Lite dum fråga men är du säker p&a[…]

Hej funderar på att byta ratt, har en MY 201[…]