Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wallner77
Jag har ganska säkert landat i att det blir till att skaffa sig en V70 D3/D4, 2011-2015 ~20000 mil.

Detta kommer nog bli alldeles utmärkt, men är lite intresserad av typfel man kan räkna med (motorval är utrett i en annan tråd, så det har jag lagt åt sidan).

Mest intressant är de dyra/problematiska felen. Finns det något man ska räkna med, och kanske ha ögonen på vid köp?

Rost hur är det med det?
Chassi, finns det någon känd problematik här?

Framskärmar verkar ha en viss tendens att rosta vad ser ute på "Ica parkeringen" (går ju och tjuvtittar förstås :-) ).
Sånt kanske är lätt att åtgärda, om det inte gått för långt?

Annars verkar det inte vara några större problem, vad jag sett och hört.
Hjullager har det ryktats om att en V70 äter en hel del av.

Bromsok/skivor, styrleder etc är ju som det är. Inget undantag här för en V70 antar jag.
Dock har jag noterat att en ny spindelled inte gärna byts bara den, utan det blir gärna hela länkarmen.

V70 förefaller annars vara en rejält byggt bil.
av UnleashFusion
Det du nämnt, sen har du dom klassiska bakre bussningar(~5500kr hos volvo), elbakluckan som kan sluta fungera(jordfel)(oklart pris), backluckeknappen-själva pinnen rostar(måste byta hela "enheten" så.. ~2500-3000kr)/eventuellt från skroten , rostangrepp på ovankant på framrutan.
*update' glömde nämna att låskistorna på alla 4 dörrar "kan" sluta funka också.. och varje låskista är några tusen också
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag körde 42000 mil med min XC70. Ingen led i framvagnen gav upp på den tiden. Däremot bussningarna bak och framhjulslager var 20000 mil.
Jordfel till bakluckan och trasig brytare i bakluckans trycke hade jag också.
En uppsliten drivknut till höger fram, en spridare (D5), oljeläcka vid vakuumpumpen, ny kondensor, trasig sladd till förardörren (öppnad många gånger) men för övrigt mest slitdelar som bromsar och däck. Generatorfrihjulet kan också räknas dit. Håller oftast 30000 mil ungefär.
Kom på att jag glömde avskavd kabel under batterihyllan i motorrummet.
Senast redigerad av 2 apersson850, redigerad totalt 0 gång.
av Wallner77
Tack för input, det uppskattas! Bra att veta lite vad man kan förvänta sig. Med nuvarande bilar har jag järnkoll på vad jag ska uppsikt på, men här blir det till att börja om från noll. Bra att veta vad man ska ha uppsikt på vid provkörning också.

Bussningar bak verkar ändå rätt rimligt att kunna byta själv. Men bra att veta om det. Känns som att just detta är något som ligger nära till hands att ge upp på den bil jag tänker mig.

Vad innebär det att generatorfrihjulet ger upp, hur blir man varse om det? Aldrig haft problem med generator på någon bil.

Vad är det med bränslevärmaren som trasslar. Är det byte som gäller?

Låskista borde gå bra fixa med själv?

apersson850 skrev: sön 27 okt 2024, 10:16 Jag körde 42000 mil med min XC70. Ingen led i framvagnen gav upp på den tiden. Däremot bussningarna bak och framhjulslager var 20000 mil.
Jordfel till bakluckan och trasig brytare i bakluckans trycke hade jag också.
En uppsliten drivknut till höger fram, en spridare (D5), oljeläcka vid vakuumpumpen, ny kondensor, trasig sladd till förardörren (öppnad många gånger) men för övrigt mest slitdelar som bromsar och däck. Generatorfrihjulet kan ocksåmräknas dit. Håller oftast 30000 mil ungefär.
Det var ju inte mycket problem, imponerande att lederna i framvagn höll så länge. Antar att V70 och XC70 alltså är lika varann?
av Wallner77
generatorfrihjulet kom upp enkelt vid en sökning på youtube (finns väl en anledning till det :-) ), såg iaf helt ok ut att kunna byta själv.

Samma sak med bussningar bak.....kom upp enkelt på youtube (finns väl en anledning till det :-) ). Lite knöligare att byta kanske, men ingen omöjlighet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det hördes tydligt när generatorfrihjulet hade skurit ihop och blivit helt stumt. Fortsätter man köra då kan remmen gå sönder av påfrestningarna. Det gör inte så mycket om den drivremmen trillar av, men den har en obehaglig förmåga att då fortsätta trassla in sig i kamremmen, och det går förstås inte bra.

Min XC70 tillhör de som fått ny olja i automatväxellådan och Haldexkopplingen då och då.
av berrabus
Wallner77 skrev:generatorfrihjulet kom upp enkelt vid en sökning på youtube (finns väl en anledning till det :-) ), såg iaf helt ok ut att kunna byta själv.

Samma sak med bussningar bak.....kom upp enkelt på youtube (finns väl en anledning till det :-) ). Lite knöligare att byta kanske, men ingen omöjlighet.
Rätt verktyg och lite mekvana är det relativt smidigt att byta bussningar själv. Finns även nya bussningar från Powerflex som inte kräver specialverktyg.

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]