Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Panchis
XC70 2015, gått ca 11000 mil.
Fick igår en skarp varning i displayen. "Låg kylvattennivå, stanna snarast!" Röd varningstriangel tändes.

Körde in på närmaste mack och köpte färdigblandad Glykol. Men expansionskärlet för kylvätska var helt fullt.

Varningen går att klicka bort men återkommer efter ett tag. Oftast när man bromsar eller stannar. Om jag låter bli att klicka bort den så slocknar varningen ibland men återkommer igen. Den röda varningstriangeln lyser hela tiden.

Vid start med kall motor kommer varningen först efter ca 10 min då motorn är "halvvarm". Motortemperaturen uppför sig som vanligt och visaren stannar på det röda strecket som den alltid gjort.

Min känsla är att detta är ett felmeddelande som beror på glappkontakt, fukt i kontakter, krånglande givare eller liknande.
Under motorhuven ser det ut som det brukar. Jag kan inte se eller känna något misstänkt när jag ryckt lite lätt i kablar och kontakter.
Vad göra?

Fick vid något tillfälle också en hänvisning till Instruktionsboken eller vad det stod. Jag har något som heter "Ägarmanual" men där står det bara att det ska vara 8,9 liter kylvätska.

Finns det någonstans en lista över alla meddelanden man kan få i displayen och rekommenderade åtgärder, speciellt när det verkar vara så här allvarligt?

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskat[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]