Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan det gäller en v70 2009 2.5ft det är så att jag fick en ventil som sa upp sig (avgasventil på 5e cylindern) så skickade in toppen på motorslip. Har fått tillbaka toppen nu och monterat ihop allting precis enligt beskrivning och nm. Den startade igång men avgassmällde litegrann och ställdes undan en 2 veckor tills det skulle kollas upp och den startar inte alls, gjorde nytt kompressions test med 3kg i kompression i cylinder 2 , resten var 8-9kg, vad kan ha hänt, kamrem & allting står rätt och har ej kuggat, kan det vara så att en hydraulisk lyftare är dålig? Kan motorslip ha råkar göra fel?
Har nya packningar/sträckbultar till motorn.
Tips mottages gärna innan man river ner den igen.
Om du drar runt vevaxeln för hand, pyser trycket (motståndet) ut onormalt fort ur den dåliga cylindern eller stänger insugsventilerna sent så det är tätt men blir alldeles för lite komp?
Har den stått länge så har väl oljan runnit ut ur den hydrauliska lyftaren, behöver väl köras några varv för att ställa in sig rätt?
Nej vänta det är väl inga hydrauliska lyftare på en 2009, de försvann väl redan innan millenieskiftet :-)
Marlboroman skrev: mån 07 okt 2024, 09:56 Exakt vad gjorde man åt toppen? Har du provat att hälla i lite (typ en matsked) olja i varje cylinder och gjort ett nytt kompressionsprov? Och du är helt 100 på att vevaxel och kammar står rätt?
Helt hundra på att kammar och vevaxeln står rätt, kollade flera gånger innan jag drog runt motorn för hand innan uppstarten.
Motorslip gick igenom hela toppen och monterade en ny ventil samt slipade in den. Dom bytte även ventiltätningar och gick igenom dom andra ventilerna och slipade upp dom.
Erik Å skrev: mån 07 okt 2024, 09:59 Om du drar runt vevaxeln för hand, pyser trycket (motståndet) ut onormalt fort ur den dåliga cylindern eller stänger insugsventilerna sent så det är tätt men blir alldeles för lite komp?
Har den stått länge så har väl oljan runnit ut ur den hydrauliska lyftaren, behöver väl köras några varv för att ställa in sig rätt?
Nej vänta det är väl inga hydrauliska lyftare på en 2009, de försvann väl redan innan millenieskiftet :-)
Enligt vad det känns då man drar runt den, så känns det som att kompressionen åker ut snabbare än vad det ska. Kan dom stänga senare än vanligt, tänkte på att det är väl självjusterande lyftare? Har noll koll på lyftare och sådant, men enligt vad jag läst på så är det hydrauliska lyftare.
Hydrauliska fylls väl med olja från oljepumpen så jag tror att motorn måste ha roterat såpass många varv att oljetrycket byggts upp för att lyftarna ska kunna justera in sig.
Ärligt talat gissar jag bara ;-) Har inga hydrauliska..
3 kg i stället för ~10.. det borde ju bli i princip noll kompression då du drar runt för hand om det är läckande ventiler eller kompressionsringar.
Erik Å skrev: mån 07 okt 2024, 10:32 Hydrauliska fylls väl med olja från oljepumpen så jag tror att motorn måste ha roterat såpass många varv att oljetrycket byggts upp för att lyftarna ska kunna justera in sig.
Ärligt talat gissar jag bara ;-) Har inga hydrauliska..
3 kg i stället för ~10.. det borde ju bli i princip noll kompression då du drar runt för hand om det är läckande ventiler eller kompressionsringar.
Det ska vara 9kg per cylinder i denna motor vad jag läst men det är en som har endast 3kg i och den cylindern hade 9kg innan toppen skickades in på renovering.
Och kompressions testaren visar bara 3kg så någonting galet är det, men ska det vara ett säte eller en ventil som inte blev bra då dom gick igenom toppen eller ska det vara något annat? Vilket som så lär jag få riva motorn igen?
På vilket sätt sade ventilen upp sig i motorn så du blev tvungen att riva toppen? Bara otät, eller var det allvarligare?
VolvoB20 skrev: mån 07 okt 2024, 12:02 På vilket sätt sade ventilen upp sig i motorn så du blev tvungen att riva toppen? Bara otät, eller var det allvarligare?
Det hade försvunnit en liten bit av ventilen så kompression försvann och den biten har troligtvis åkt ut genom avgas då det var en av avgas ventilen och nej den återfanns inte vid genomgång av motor.
Rev motorn, tog bort kammarna, skickade in toppen på motorslip då dom gick igenom exakt hela toppen, slipa in nya ventilen, gick igenom dom andra, samt monterade nya ventil tätningar.
Och den cylindern som ventilen hade gått sönder på är nu bra kompression i, och cylindern som enbart har 3kg i sig ( nr2 från kamrems sidan) hade bra kompression före toppen revs och skickades in.

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]

Den källa jag hittade påstod att ä[…]