Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1591190
Hej,

På jakt efter en V70 någonstans 2010-2015 beroende på bla hur mycket jag har råd att lägga på detta.

Tänker mig en D3. Då de verkar vara bra dragmotorer och bränslesnåla. Har en 2.0 liters bensinmotor från -06 i nuvarande bil. Så en D3 borde alla gånger vara mycket bättre tänker jag.

Att förstå vilken motor som sitter i vilken modell är dock inte det enklaste. Så här jag fattat det (korrekt?):
2011-2012: 163 hk, 400 nm (D5204T2?)
2013-2015: 136 hk, 350 nm

Finnas det några problem med dessa motorer man ska se upp med?
Kända för att dra olja?
Nått annat man borde veta om?

Kan inte tänka mig annat än att båda klarar att dra släp med totalvikt 1500 kg utan några som helst problem?
#1591204
Här är de tre olika varianterna av D3 som satt i V70.
De båda 5-cyl får dra 1600 kg medan den sista 4-cyl får dra 1800 kg.

Man kan söka info om specifika objekt man är intresserad av på bl.a.:
https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
https://www.car.info/

Vill man räkna på vad man får dra i förhållandet bil+släp och sitt körkort kan man använda https://slapvagnskalkylatorn.transports ... lator.aspx
.
V70 D3.jpg
V70 D3.jpg (65.87 KiB) Visad 2696 gånger
#1591208
KalleJ skrev:Vilka av dem har extern oljekylare till automatlådan är nästa fråga då bara. :-D
Gissar att denna kan vara problematisk?
Hade tänkt mig manuell låda, men det beslutet riskerar ju att ändras ;-)

@fjohan82, tack för info! blev lite tydligare

D3:an 2011-2012 framstår som vassare än 2013-2015, men det kanske är en synvilla......
#1591209
Wallner77 skrev:
KalleJ skrev:Vilka av dem har extern oljekylare till automatlådan är nästa fråga då bara. :-D
Gissar att denna kan vara problematisk?
Hade tänkt mig manuell låda, men det beslutet riskerar ju att ändras ;-)
D3:an 2011-2012 framstår som vassare än 2013-2015, men det kanske är en synvilla......
Beror på hur hårt du kör med lådan och vagnen. Tror det går att eftermontera växellådskyl om man vill.
Båda motorerna blir nog lite roligare med BSR eller annan leverantörs mjukvara.
#1591270
De första åren med fyrcylindriga VEA-motorn (2015-2016 i det här fallet) är inte något som man gärna vill ha. De kan förstås vara renoverade.

Den femcylindriga med automatlåda, sexstegad och kyld med värmeväxlare i vattenkylaren, har fungerat bra som dragbil för mig i en XC70. Dock har en rimligt stor enkelaxlad husvagn mått bra av att bilen har nivåreglering. Annars blir det väldigt gungit. Men det kan hända att det bara gäller XC70 med sin längre fjädringsväg. Jag har haft husvagn med karosseri på knappt sex meter och 1600-1700 kg totalvikt.

Effektuttaget på våra XC70 har varit 230 hk/470 Nm resp. 181 hk/400 Nm. Nu har jag sålt den första och kör med fyrcylindrig 240 hk/500 Nm och åttastegad låda. Den sitter i en XC90 med luftfjädring och aktiv stötdämpning. Går utmärkt att dra med, men det vill till att man kommer ihåg att välja dämpningsläge dynamic. Annars blir den riktigt läskig på gungiga underlag!

Det går naturligtvis att dra husvagn med klenare motorer också. Det är bara en fråga om hur jämnt man vill det ska gå i backarna och om man gillar att växla, om man har manuell låda. Jag var med på den tiden när vi drog med 100 hk B21 med förgasare. Det gick det också. Fast inte lika bra.

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]