Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Skrinnarn
Halloj! Är i behov av felsökningshjälp. All vägledning uppskattas. Detta är mitt första inlägg så hoppas jag har hamnat rätt. Bilen ifråga är en XC70 års 2008 D5 med manuell 6vxl M66 låda.

Allt började med att jag glömde släppa på handbromsen, brukar kunna möta med kopplingen så den släpper men det gick inte denna gången. Men PANG!! så släppte allt och efter det så är det nåt som slår på vänster sida i takt med rotation. Står jag still med motorn igång så hörs inget utan börjar när jag rullar och slår snabbare ju snabbare jag kör. Låter i takt med någon axelrotation. Bilen växlar i övrigt bra. Ljudet hörs oavsett om jag har kopplingen nedtryckt eller uppsläppt. Svänger eller kör rakt fram. Det låter på alla växlar vid acceleration och motorbroms men om jag håller jämn gas så låter det inget på 5an och 6ans växel.
Har haft bilen upplyft och vid acceleration så låter det ingenting men det rasslar till vid motorbroms. Alltså när bilen har grepp mot marken så låter det hela tiden när jag rullar, men utan grepp bara vid motorbroms. Provade då på 1an, 2an och 3ans växel.
Har bytt vänster drivknut mot en bättre begagnad då förra glappade i "vrid-vrid" och att det låter precis som när en drivknut gått. Men efter bytet samma slag som innan är kvar. Om jag ska rotera båda framhjulen med bara de 2 i luften så är det något som "låser" vid varje rotation.
Detta får mig tro på något med vinkelväxel?!?! Hjullager?? Stödlager kardan?
All vägledning uppskattas.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Kan du snurra på kardan utan att framhjulen rör sig? I så fall skulle jag gissa på att hylsan har smällt, den som kopplar ihop utgående axel(differentialen) med vinkelväxeln.
av Skrinnarn
Tack. Har tagit ner vinkelväxeln nu o splinesen på sidan som går in i vinkelväxeln ser helt ok ut. Men borde inte hylsan gå att vrida på? Den sitter helt fast i ett läge.
Tips få ut ABS givaren fram

Jo larmet va sensor höger fram. Köpte en[…]

Flödar förgasare

Kan vara själva flottören som är f&[…]

Hade samma problem och fungerade prima! Tack och b[…]

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]