Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, har en V70 D3 2011, jag har köpt den ganska nyss och hållt lite koll på momentan förbrukning och sett att ibland drar den lite mer och går inte ner på noll när jag släpper gasen, snittförbrukningen stiger också 0.1-0.2. Jag trodde det var nåt fel men kan detta vara regenerering av partikelfilter som drar igång? Jag har inte fått nån tänd motorlampa.

Lugn körning på landsväg drar den ca 0.55 och det får väl anses ok för en bil med 27000 mil på mätarn men jag var rädd att det var nåt fel som gjorde att den drog mer helt plötsligt eller att färddatorn visar fel. Jag märker inte nån direkt skillnad på bilen när detta har hänt och hade jag inte tittat extra så hade jag nog aldrig märkt det.

Igår körde jag ett par mil enkel väg och då kom det här beteendet ganska direkt från start och sen när jag åkte hem var det som vanligt.

Tankar och ideer?

Mvh Andreas
Tackar, va bra, hur "smart" är denna funktion, går den på klocka eller mäts behovet på nåt sätt, tänker om jag bara kör "till stan" några km fram och tillbaka under lång tid, påbörjar den regenerering varje resa då eller "ger den upp". Och är det nåt som blir värre och värre?
Bilen mäter motståndet genom filtret och startar en sotförbränning när det blir för tjockt i filtret.
Förbränningen sker genom att spruta in diesel i avgaserna, därav ökad förbrukning. Samt att du har förbrukning även vid motorbromsning. Man behöver köra en bit för att få upp temperaturen tillräckligt för att det ska fungera.
Om du stannar innan regenereringen är klar känner du att det luktar bränt bakom bilen. Nästa regenerering kommer då också att starta tidigare, eftersom den du just gjorde blev avbruten.
På senare bilar, som har grafisk färddator, är det lätt att se på staplarna när regenereringen pågår.
Hej igen, hade lite kompletterande frågor här ang. det här partikelfiltret. Jag har nu sett att det dragit igång några gånger med rätt täta intervall, jag har nog tyvärr inte lyckats köra så länge att det gått klart, gör detta att det drar igång tidigare då alltså?

Finns det nåt sätt att trigga igång det här när man vet att man tex skall tugga motorväg nån timme och är det bättre att tex köra "fort" eller på femman istället för 6an för att hålla uppe tempen samt är det problematiskt på vintern när det är kallt? Anledningen till att jag funderar på det är att jag helst inte vill ha problem med filtret för det verkar rätt dyrt att byta sen har jag en trasig värmare så det blir ju mycket kallstart. För vad jag förstått så sotar det väl mer vid kallstart och värmaren gör väl sitt där. Finns det nån tillsats man kan köra i soppan som hjälper till med detta och bevisat fungerar? Har sett att det finns andra metoder för att rengöra filtret själv genom att spray in nåt med motor igång, är detta nåt att ha? Alternativt kan man lämna in den för rengöring av partikelfilter?

Jag har noterat en annan sak på bilen med, om jag segdrar eller har lite uppför så hickar den en kort stund vid 1500rm och ca 1900 rpm, känns ungefär som en automat som växlar ner. Det verkar vara ganska konsekvent beteende, nån teori om vad detta kan vara?
Jag har kört kallstart utan värmarei och kortare sträckor i 12-13 år utan minsta problem. En tur på motorvägen på några mil en gång per månad håller filtret i form och det behövs ingw woodo tillsatser. Fullgas med höga motorvarv förkortar tiden för urbränning ytterst lite har jag märkt. Det viktiga är att bilen själv ändrar insprutingen för att höjja avgastemp i filtret.

Du kan starta rengöring manuellt i VIDA men då ska bilen stå parkerad på brandsäkert underlag och inte köras under processen.

Att lämna in DPF på rengöring kan man göra vid 30.000 mil. Det är inte sot som man tvättar ur utan obrännbara mineraler från dieseln som inte kan brännas ur utan samlas med tiden. Sotet ska bien klara bränna ur själv var 70-100 mil Annars är det fel på bilen.
VolvoB20 skrev:
Att lämna in DPF på rengöring kan man göra vid 30.000 mil. Det är inte sot som man tvättar ur utan obrännbara mineraler från dieseln som inte kan brännas ur utan samlas med tiden. Sotet ska bien klara bränna ur själv var 70-100 mil Annars är det fel på bilen.
Precis så är det. Det är askan som blir kvar i filtret då aska ju är mineraler. Denna aska är alkalisk och löses upp med en eller annan organisk syra,-ättiksyra, oxalsyra, myrsyra etc.
VolvoB20 skrev: Fullgas med höga motorvarv förkortar tiden för urbränning ytterst lite har jag märkt. Det viktiga är att bilen själv ändrar insprutningen för att höja avgastemp i filtret.
Ja, det är logiskt att pådraget inte påverkar mycket. Det som behövs är att filtret är tillräckligt varmt och det blir det av vanlig landsvägskörning. Det som sen bränner bort sotet är en insprutning som görs i avgastakten, inte i arbetstakten på motorn. Avgastakten är oberoende av hur mycket gaspådrag du har. Pådraget påverkar bara arbetstakten.

Hur länge filtret håller utan åtgärd vet jag inte. Den XC70 D5 jag köpte ny sommaren 2011 har nu gått 43000 mil. Det har inte gjorts något med filtret än. Jag har inte kvar bilen men sålde till en bekant, så jag har koll på dess leverne ändå.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]