Sida 1 av 1

V70 D3 2013, hur ska generatorn ladda?

Postat: lör 21 sep 2024, 16:33
av Officefb
Hej! Har åkt omkring med en OBD-läsare inkopplad några dagar och sett att bilen laddar ganska kraftigt efter start (eller start-stopp) men sjunker snart till netto 3 A.

Förutom igår när den helt plötsligt laddar som en mildhybrid, dvs laddningen sjunker när motorn jobbar men stiger kraftigt vid motorbroms.

Det känns ju helt klart som att ”mildhybrid”-varianten är att föredra ur ett bränslespararperspektiv men varför i hela fridens namn har bilen bara gjort så en enda dag?

Båda batterierna nya och BMS-reset gjord.

Re: V70 D3 2013, hur ska generatorn ladda?

Postat: lör 21 sep 2024, 20:34
av apersson850
Den ska göra båda delarna, efter behov. Om BMS är nollställ nyligen kan det också var så att den har känt sig för lite för att kartlägga batteriet, innan "slugladdningen" började.

Re: V70 D3 2013, hur ska generatorn ladda?

Postat: sön 22 sep 2024, 22:25
av mange240
Den laddar bara batteriet till 80% de sista 20 vid motorbroms :oops: :oops: :party: :oops:

Re: V70 D3 2013, hur ska generatorn ladda?

Postat: tis 24 sep 2024, 16:40
av Officefb
mange240 skrev: sön 22 sep 2024, 22:25 Den laddar bara batteriet till 80% de sista 20 vid motorbroms :oops: :oops: :party: :oops:
Hmm, 80% verkar vara någon typ av brytpunkt men varför ökar den inte alltid laddningen vid motorbroms? Det borde ju alltid vara eftersträvansvärt oavsett om batteriet är 79% eller 81% laddat?

Min bil laddar som sagt rätt rejält efter start (-och-stop) men sen sjunker den ned till en konstant laddning på 2-3 A oavsett motorlast.

Nu är batteriet på 81% men fortfarande konstant laddning vid körning.

Re: V70 D3 2013, hur ska generatorn ladda?

Postat: sön 06 okt 2024, 14:08
av Momentum