Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har stora problem med min volvo v70 flexifuel 2009. Först hade jag felkod på tändspole och bytade den, sen fick vi fel på solenoiderna, mäte dessa och de var kass. Nu har jag fått felkod P0320 som verkar peka på crankshaftsensor. Någon annan idé om detta, får även i samma veva felkod på DTC (går dessa på samma?) Om man byter denna sensor behöver bilen då programmeras om eller är det bara att byta utan programmering. Börjar tröttna på bilen så den är nära att skrotas nu😀.
Det är fel att tro att bara för att felkoden pekar på en viss givaren så är det den givaren som är felet. Så är det inte.

Påhittat exempel:
Låt säga att tempgivaren till motorn har ett normalt tillåtet temperaturspann på -50 till +150 grader. Så fort värdet från givaren är utanför det området sätts en felkod. Men du kan ju inte veta om det är fel på givaren eller om det faktiskt är så att temperaturen är utanför området.
Så felkoden ger dig bara information om var du ska börja leta kan man säga.

Får man, som jag förstår din fallbeskrivning ovan, flera fel samtidigt så kan det ju vara så att dessa givare delar jordpunkt, eller går i samma kabelstam
eller har något annan gemensamt. Då får man utifrån det försöka ringa in var felet kan vara.

Vilken flexifuel är det? 2.0F eller 2.5FT?
Hur är skicket på batteriet?
Hej Varosboy!

Tack för svar, förstår det också att det kan vara annat som ställer till det. Det hela startade med att den började gå dålig och nästa självdog, DTCS började lysa och tände konstigt sen har vi bytat, tändspole, dom här solenoiderna (som var tarsiga vi mätte upp dom). Och nu får jag detta felmeddelande och även P0571 och den går riktigt dåligt och vill dö vilket den även gör. bytt batteri och det verkade bra.

Det är en 2.0 F 2009 som gått närmare 40000 mil nu.
Hej Varosboy!

Tack för svar, förstår det också att det kan vara annat som ställer till det. Det hela startade med att den började gå dålig och nästa självdog, DTCS började lysa och tände konstigt sen har vi bytat, tändspole, dom här solenoiderna (som var tarsiga vi mätte upp dom). Och nu får jag detta felmeddelande och även P0571 och den går riktigt dåligt och vill dö vilket den även gör. bytt batteri och det verkade bra.

Det är en 2.0 F 2009 som gått närmare 40000 mil nu.
Ville skicka in en uppdatering kring detta, efter att ha bytt Vevaxel givaren som när jag kollade den var väldigt täckt av smuts och olja så fungerar bilen på ett bra sätt igen så om någon annan har samma eller liknande problem som jag haft så är tipset att kolla vevaxelgivaren.

Vill tacka för de tips och förslag jag fått.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]