Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Öster
Hej!

Tänkte dela med mig av ett problem jag nyligen löst på min S80 V8.

Strax efter jag köpte bilen fick jag ett jättejobbigt problem med vibrationer i typ hela bilen som manifesterar sig efter 80 km/h. Jag provade göra hjulinställning (det behövdes), bytte till vinterhjulen, bytte bromsar.

Jag provade sedan att plocka ner kardanen och körde enbart med framhjulsdriften och då försvann vibrationerna. Hittade en dålig CV-knut fram på kardanen, bytte men hjälpte inte. Bytte kardan, samma fel...

Sedan lämnade jag in på Volvo för felsökning, och dom sade att det var Haldexen som var kass. En ny skulle kosta 37 000:-...
No way tänkte jag, jag köpte en bättre begagnad på ebay och monterade, och nu är vibrationerna borta! Det verkar som att axeln i Haldexen hade blivit krökt av nån lustig anledning.

Det är samma drivlina på Volvo S80/XC70 T6.

Så har du problem med vibrationer efter 80km/h som blir värre med hastigheten som känns i stolar och något i ratten, kolla haldexen. Vibrationerna är inte beroende av gas/frirull. Om ni har några frågor så är det bara att PM:a.

//Amadeus
av berrabus
apersson850 skrev:Det var snarare i vissa hastigheter. Är ju ofta så att det blir resonans. Den drivaxeln var rätt rejält sliten.
På vilket sätt kan en drivaxel vara rejält sliten eller menar du drivknut?
Själva axeln kan väl bara bli böjd vilket kanske inte räknas in som att den är sliten?
Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]

AC & kylfläkt

Sånt är riktigt tråkigt att r&ari[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]