Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft problem med att säkringen för helljuset (nr 9 under handsfacket) ibland löser ut när jag slår på helljuset, som då slockar.

Har insett att det är i samband med fuktigt väder och regn. Har också lyckats felsöka fram att det är något med högra lykthuset som löser ut säkringen. För när jag rycker kabeln till hela lykthuset så funkar det utan att säkringen går. Men! När jag sedan stoppar i kontakten igen så fortsätter det att fungera... Fram till nästa regnväder. Och sådär har det varit varje gång jag testat; att rycka ur kontaktstycket och stoppa i det igen fixar det för tillfället.

Handlar väl om fukt då så letar sig in, men hur ska jag fixa detta ordentligt? Här behöver jag lite tips och idéer.
Är det kontaktstycket, eller kan det vara något i lykthuset som påverkas?
Yes, det är halogen för helljuset. Bytte lampa och det verkade ha löst problemet. Varje gång jag testat så har det fungerat bra.

Men idag var första gången vi körde i mörker och använde helljuset under en längre period, bländade av/på osv.
Såklart så går såkringen igen från ingenstans, kort efter jag bländat på igen efter ett möte.

Samma historia igen. Bytte säkring, den går direkt jag testade slå på igen. Drar ur lykthuset, ny säkring. Funkar. Stoppar i lykthuset igen, det fortsätter att fungera.
Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]

V60 sliter däck bak

Jag gissar på att det har med bilsläp a[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Byta till spjäll utan ventilen eller kör[…]

Ska man hårdra det finns det två sorte[…]