Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Jag har bytt hjullager på min V70, men då spindelleden är nitade fast i länkarmarna så bytte jag dom också.
Men, att få länkarmarna på plats igen var något problematisk.
Kollade Mackans Garage på Y/T där han byter länkarmar och det första han gör är att stoppa spindelledet in i spindehusets infästning, och sedan stoppa dit länkarmen i underredets balk.
För mig gick det inte så smidigt för nu blev vinkeln så stor att det blev omöjligt att få länkarmen in i infästningen.
Jag var tvungen att först montera länkarmen och så bända ner den för att få spindelledet på plats vilket heller inte var så enkelt.
-Hur gjorde ni vid länkarmsbyte?
av Lelleprinter
Som dig, monterat länkarmen först i rambalken,
sen bända ner länkarmen för att få spindelleden på plats.
Jag har kommit på att Biltemas däckjärn, 650mm (art nr: 10-229) fungerar utmärkt till trycka ner länkarmen när du skall ha spindelleden på plats.

Om du sätter fast spindelleden först så måste du sätta en domkraft under styrknogen och pumpa upp fjädringen lite för att få in skruvarna på plats i ramen. det fungerar men det jävlas en hel del och du får tvätta munnen med tvål sen.
av emtor
Hur Mackans Garage fick det till fattar jag inte.
Försökte att pumpa upp fjädringen men fjäderbenet ville bara gå utåt så den planen sket sig ju.
Det blev så bökigt att få spindelledet in i hålet att gummidamasken sprack . . . så klart, -så jag köper ett spindelled som monteras med skruvar och då behöver jag däckjärnet från Biltema.
Det här har varit en meka-sommar. Hjullager samt länkarmar på V70'n som nu också har en oljeläcka på vevens tätning framme.
Min gamla Toyota RAV4 har fått nya fjäderbenslager samt krängningshemmarstag, vilket krävde att jag svetsade ihop en två meter lång fjäderpress som frun fick sätta sig på medan jag bytte lagren. Men en sak är bra.-att jag som 70-åring pallar med att krypa runt under bilar utan att hamna på akuten.
av berrabus
HakanF skrev:Monterade länkarm i bilen sedan spindelled i spindeln. Men inte helt lätt det heller.
Tyckte det var ganska smidigt men man får ha ngt rejält att trycka ner bärarmen med.
av HakanF
berrabus skrev: Tyckte det var ganska smidigt men man får ha ngt rejält att trycka ner bärarmen med.
Vad har du för bil?
Min XC70 satte jag dit Mahle hd och när jag tryckte ned länkarmarna till de tog stop så var det lite kvar tills toppen av spindelleden var i samma höjd som spindeln.
Skulle behövt trycka ned ett par cm till.
av emtor
HakanF skrev:
berrabus skrev: Tyckte det var ganska smidigt men man får ha ngt rejält att trycka ner bärarmen med.
Vad har du för bil?
Min XC70 satte jag dit Mahle hd och när jag tryckte ned länkarmarna till de tog stop så var det lite kvar tills toppen av spindelleden var i samma höjd som spindeln.
Samma här ungefär. Jag har SKF länkarmar och var tvungen att vinkla spindelleden och manövrera runt spindelhuset som galen för att få det att gå ihop.
Använder man ett för kort brytjärn får man ingen kraft, och är brytjärnet tillräckligt långt för att få kraft så hamnar endan i marken länge före länkarmen är långt nog nere.
Jag kapade av en bit av järnet och svetsade det på igen i vinkel uppåt så att endan inte tog i marken.
Jag använde vinkelslipen och tog bort lite färg på länkarmen och punktsvetsade fast brytjärnet. Det hade nämligen en tendens att glida ur inne vid balken hela tiden.
På min gamla V40 var bytet mycket enkelt, men V70'n är svår att meka på beroende på vad man skall fixa.
av berrabus
HakanF skrev: Vad har du för bil?
V70 2008 och 2010
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag har inte gjort manövern själv men planerar inför det. Jag gjorde det på min förra V70N och där var det inte särskilt knepigt att bryta ner länkarmen för att få ihop spindelled och fjäderben.

Men jag tänker att på P3, om det nu är så jävligt som ni får det att låta, att man kan komprimera fjädern med fjäderkompresser och med lite tryck från domkraft och spännband som hindrwr fjäderbenet från att spreta ut att man kan köpa sig lite utrymme så man inte behöver brotta ner länkarmen i samma utsträckning…

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]