Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 2,5 FT Flexifuel

Hej! Är novis med bilmeck men tänkte ändå jag borde klara ett olje/filter-byte, men det gick visst sådär…

Jag tömde med pluggen, lite drygt 3l, men fick uppenbarligen inte ut allt. På motorvägen fick jag blårök, som jag först trodde var ett kärvande bromsok jag dagen efter skulle byta på verkstad, men förstår nu att det var olja som kommit in i motorn pga för mycket.

Jag körde därför även hem bilen efter verkstaden och blåröken kvarstod och har nu försökt tömma ut en del ikväll. Nivån på oljestickan var nästan 2cm över max. Fyllde på ca 5 liter. Och nej, kollade aldrig stickan vid bytet, helt klart korkat!

Jag hade begränsade möjligheter att hissa upp bilen hemma, men fick bara ut ca en halv dl på oljepluggen nu vilket känns märkligt.

Jag byggde en egen pump med en slang och spruta och fick ut nästan 2 l ur stickans öppning innan stickan hamnade på maxnivå.

Jag såg inget oljeläckage under bilen.

Frågor:
- vad bör jag göra?
- varför kom ingen olja ur pluggen nu?

Tack!
blastlast skrev:Frågor:
- vad bör jag göra?
- varför kom ingen olja ur pluggen nu?
Låter konstigt.
Stack du in en skruvmejsel eller något i hålet så där inte låg något och stoppade oljan?
Det är väl solklart att det kommer ”olja in i motorn” eftersom det är ju en motoroljas huvudsakliga syfte. Jag förstår knappt problemformuleringen mer än att du har överfyllt vad som rekommenderas - 5,5 l. Resten är nästintill obegripligt. Köp en oljesug från t ex biltema och sug upp alltihop. Gör om och gör rätt. Man ska följa stickan religiöst tills den når önskad nivå.
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]