Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av matols
#1586480
Jag har ett problem med min koppling där Volvo verkstaden inte heller verka kunna lösa, och jag är ingen expert på bilar så tänkte se om någon här på forumet har något förslag. Nedan följer en beskrivning av problemet.

Kopplingen fastnar ett kort stund precis i dragläget när jag släpper upp kopplingen.

- När bilen är kall och på vintern så blir det sämre. Nu har det även blivit att jag känner detta på sommaren också, så problemet har blivit värre efter hand, förut kände jag detta bara på vintern.
- Jag upplever att kopplingen fastnar längst/mest när jag växlar till 4:an, men fenomenet kommer på alla växlar.
- Om jag växlar och har samma hastighet, alltså bara byter växel och kör i samma hastighet utan att gasa så känns problemet knappt alls, så är det nu på sommaren. Tror det är annorlunda på vintern när det bli minusgrader. Då behöver bilen bli varm innan fenomenet nästan försvinner om jag växlar och kör i samma hastighet.
- Om jag accelererar och växlar upp så fastnar kopplingen kanske 1 sekund i dragläget innan den kommer upp till normal position. Det går inte upp sakta utan den kommer upp snabbt med en liten dunk när den väl ”släpper” så att säga.

Vill vara tydlig med att kopplingen fastnar inte i botten utan den fastnar en kort stund precis vid dragläget. Från helt nertryckt upp till dragläget är det inga problem utan just vid dragläget så fastnar den.

Volvoverkstaden har bytt huvudcylinder och slavcylinder men inget av detta har hjälpt. Kopplingen såg fint ut så de bytte inte denna. Men nu när det inte funkar så säger verkstaden att nu har vi bytt allt och det kan inte vara något annat än kopplingen. Problemet var att det sa samma sak vid bytet av slavcylidern att det kunde inte vara något annat så känns mest som de chansar när de byter delar just nu.
av emtor
#1586518
Har haft samma problem på min V70 i vintras när det var riktigt kallt.
Kollade på forum och några säger att det är fjädersystemet vid pedalen som kan vara orsaken.
av matols
#1586531
Tack för tipset.
Jag har själv tänkt lite på det och kollat hur det ser ut vid pedalen. Men jag får inte ihop att det i så fall skulle bli sådan skillnad på när man bara växlar vid samma hastighet på bilen mot när man accelerarar upp bilen och växlar upp. För det är just när man accelerarar med bilen eller när det är riktigt kallt som pedalen fastnar. Men ska kika lite mer på fjädersystemet och kanske försöka smörja någonstans och se om det blir någon skillnad.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1586567
Det är kanske så att du känner det mer när du accelererar, om kopplingen är delvis i ingrepp när detta händer? Men egentligen händer det lika mycket oavsett vad du gör.

Inte kört med dubbat på flera &arin[…]

Hej Fick du nån lösning på probl[…]

Hej, skulle ur garaget idag och klantig som man &a[…]

Tror du hamnar i samma fälla som mig med DLS-[…]