Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Byter tändstift. Köper ny fin momentnyckel, ställer in och drar. Drar. Tänker "Va tusan va hårt, det här kan inte vara 28 Nm...?" Kollar på hjulbultar, inser att: Momentnyckeln funkar inte, klickar inte alls!

(sen är det en annan historia, jag ska ev skriva ngt om äventyr i att skaffa en billigare men fungerande momentnyckel - sen, det är inte klokt...)

En dag senare, har nu bytt och skaffat ny momentnyckel - och denna gången har jag kollat noga att den funkar och klickar.

Men situationen är nu: Jag har alltså ett stift som troligen - nej - säkert - är för hårt åtdraget. Vet ej hur mycket för hårt, men alltså inte knas-för hårt men helt klart mer än 28 Nm. Kan vara så mycket som dubbla, det är ju inte särskilt hårt moment... suck...

Frågan blir då: Vad ska jag göra - jag ser två val, ska jag

(1) Låta det vara (men är det inte en risk när motorn blir varm? etc.)
(2) Släppa / skruva loss lite och sedan dra igen med rätt moment med den fungerande momentnyckeln?

Tackar för att du läste min fråga. Tar tacksamt emot tips men även de som tror sig veta vad man borde göra om man nu satt sig i denna sitsen...

MVH! /marcus
Ja, det känns som om det gick finemang.

Sedan fick jag ett litet gupp på vägen till, när jag skruvar ut andra stiftet märker jag att det går riktigt trögt.... och mycket riktigt när jag ska sätta i det nya tar det stopp direkt efter ett kvarts varv efter att jag hittat gängorna... suck... ska prova med en liten droppe motorolja på och hoppas det går bättre... Nu var visst middagen klar säger hon... :-)
chipbite skrev:Ja, det känns som om det gick finemang.

Sedan fick jag ett litet gupp på vägen till, när jag skruvar ut andra stiftet märker jag att det går riktigt trögt.... och mycket riktigt när jag ska sätta i det nya tar det stopp direkt efter ett kvarts varv efter att jag hittat gängorna... suck... ska prova med en liten droppe motorolja på och hoppas det går bättre... Nu var visst middagen klar säger hon... :-)
Jag upplevde samma sak när jag tog bort ett motorfäste. Bultarna gick fint ut men efter kvarts varv blev det tokstopp när dom skulle in igen.
Provade med brutal kraft, men insåg att gängorna nog hade pajat.
Där står man i grannens garage på en söndag med gängverktygen hemma 60 mil borta och skall på jobb dagen efter.
Som tur var hade grannen verktyg för att fixa gängorna.
Prova med lite olja på tändstiftet och var noga med att få det rakt in i hålet. Lite grann in och ut så går det möjligtvis bra.
850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]