Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bengtbengt
Hej!

Vilken variant skulle ni säga är det "bästa" köpet när det kommer till V70 II och prisbilden är 60-100k ?

Med "bästa" menar jag ur driftsynpunkt, dvs vilken specifik kombo/årsmodell är behäftad med minst problem?

Ska köpa en beg bil här under hösten och hade V70 för många år sedan och minns dom som sjukt pålitliga.
(har haft 850-92,S70-97,V70-99,XC60-16)

Kan skruva dom enkla sakerna själv, men kommer behöva lämna in den vid mer riskabla/komplicerade manövrar.

Manuell och Automat, Aut har jag redan förstått att Geartronic är rätt väg att gå då Powershift ska vara "problematisk"

Bilen kommer rulla typ 3 mil per dag (1,5 mil enkel) med reservation för övningskörning med tonåring lite sporadiskt, sedan brukar vi ett par gånger per år göra längre resor till Norrland m.m

Kör idag koreansk privatleasing helt utan att behöva tänka, blir lite nojjig nu när man glömt bort hur volvo-livet var.

Man ser ju rätt många trådar om olika (relativt dyra) problem, hur kan man undvika så många som möjligt av dem?
(sen inser jag såklart att man bara ser problem därför att folk väldigt sällan skapar trådar om hur bra deras bil fungerar :) )

Tankar?
av UnleashFusion
bengtbengt skrev: tis 30 jul 2024, 08:30
I mina ögon tror jag diesel med 5-cyl motor, skulle passa bäst. med eller utan AWD D4/D5 / 2.4d 163hk eller 175hk)finns det hyffsat på blocket/privat/firma).
Om servicen är gjort korrekt skall ju bilen hålla sig länge. sen finns det såklart slitage-delar vare ny eller gammalbil.
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
av emtor
D5/2.4d motor utan tvekan.
Ingen motor är perfekt,-samma sak med dom här. Men med bra underhåll så varar dom länge.
Användarvisningsbild
av apersson850
Generellt innebär högre siffra högre effektuttag. Men just när det gäller D3/D4 för de här bilarna så något år ändrade de bara siffran för att det skulle bli mer logiskt i motorfloran. För övrigt skiljde ingenting.
av bengtbengt
apersson850 skrev: ons 31 jul 2024, 22:43 Generellt innebär högre siffra högre effektuttag. Men just när det gäller D3/D4 för de här bilarna så något år ändrade de bara siffran för att det skulle bli mer logiskt i motorfloran. För övrigt skiljde ingenting.
ok, så D3,D4 och D5 utgör tillsammans Volvos ”D5” familj av 5-cylindriga dieselmotorer om jag förstått det hela korrekt?
av bengtbengt
apersson850 skrev: tor 01 aug 2024, 17:22 Nej, de behöver inte vara femcylindriga. De är dieslar med olika effektuttag, helt enkelt.
ah såg nu, ok så om motorkoden börjar på en 5:a är det volvos egen dieselfemma, tex D5204T2 osv
av berrabus
apersson850 skrev:Nej, de behöver inte vara femcylindriga. De är dieslar med olika effektuttag, helt enkelt.
Kan ju även vara samma effektuttag beroende på årsmodell.
meddelande

Fabriksåterställning kan vara en lö[…]

850 GLT -93 montera vinge?

Ska montera en vinge på backluckan, den med […]

Motorras efter abs kontakt hoppat ur

Varför lossades kontakten och ungefär […]

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]