Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av coldhand
Tjena!

För ett tag sedan började fläkten sporadiskt lägga av för att sedan hoppa igång några minuter senare, ibland hjälpte det att banka till på instrumentbrädan, ibland inte, blev succesivt värre då man inte längre kunde reglera hastigheten på fläkten, den gick på fullt men stängdes av när man stängde av bilen, sedan en dag så fortsatte fläkten gå trots att jag stängde av bilen...

Kom fram till att det var "fläktmotståndet" eller effektsteget som sitter snett ovanför gaspedalen som strulade då symtomen stämde in på detta, köpte ett begagnad på bildemontering som skulle vara "testad OK", var bökigt som fan att byta men det gick, direkt efter det så funkade fläkten perfekt, gick att ställa hastighet och allt var som vanligt, höll i kanske 1 dygn, sen började den likadant, lägga av sporadiskt och den lät trög, svårt att komma igång, sen funkade den nån minut och sen dog den, efter det har den varit stendöd....

DÅ styr jag tankarna mot kupéfläkten och dess motor att det kan vara den som är trasig? har läst att om fläktmotorn är dålig på låga varm så kan det sabba "fläktmotståndet" på kort tid, kan det vara det som har hänt? eller tror ni att jag hade otur och fick ett defekt "fläktmotstånd" från bildemonteringen, menar, det funkade prima i ett dygn sen samma skit och tillsut tvärdöd... Jag bävar för att byta kupéfläkten då det är en omständig demontering som kräver specialverktyg osv :(

Eftersom ni är experter, tror ni det är kupefläkten som behöver bytas eller motståndet? eller nu kanske bägge två om fläktmotorn har sabbat motståndet, yay, 2 roliga operationer..........
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]