Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag bokade just 22000mils service på min V70 1,6 Drive från 2010.
På volvos bokningssida så uppger de att en ungefärlig kostnad är 3302kr, men kan bli annan då verkstaden tagit fram korrekt pris.
Jag bokade hos Volvo och får mejl tillbaka att den kommer kosta 8066kr. Detta beror på tillkommande Luftfilter, Bränslefilter och påfyllning av additiv.
Jag letar runt efter vad dessa delar kan kosta och kommer fram till en total materialkostnad på max 2200kr extra. De har också redovisat att hela servicen kommer ta 2 timmar. Min gissning är att de extra arbetena kan ta max en timme utav den totala tiden. Men att debitera 4800 kr extra för detta verkar helt orimligt tycker jag. Vad anser ni?
Att delar och arbetstid är dyrbart på märkesverkstaden är ingen nyhet. Om det är rimligt eller orimligt är väl upp till var och en att bedöma.
Jämför med andra verkstäder. Att serva en 2010 Volvo V70 är inte svårt, det gör Meca, Mekonomen, Speedy mfl lika bra. Dock så ska du nog inte förvänta dig halva priset där heller, snarare 20-30% mindre. Kolla också att de ger offert på exakt samma arbeten.
Vet inte vad ni har för Volvoverkstäder, men Volvo har ju något som heter Nice price service för bilar som är över en viss ålder. Min Volvo S80 ska kosta ca 2850:- för en service, blir ju lite mer då för din bil då du hade lite mer att byta. Gjorde misstaget förra året att byta olja på en mindre firma utan samma lokalkostnad utan att därför fråga om priset , Det blev 3200:- bara för oljebyte. Jag gör inte om det misstaget igen kan jag säga. Mekonomen ger jag inte mycket för längre. Både jag och en kompis har bett om offerter på jobb hos dom och dom har inte ens återkommit i frågorna angående priser!! Dålig stil.
Servade min V70 -11 på mechanum för 3328 tror jag det var. 20' mil.

( Har nu lyckats byta tändstiften med för det var ganska dyrt, tyckte jag. Men det har tagit lite tid, första gången för mig, och man stötte ju på både det ena och det andra, men det ger lite lärdomar, alltid kul... och "kul"...)
chipbite skrev:Servade min V70 -11 på mechanum för 3328 tror jag det var. 20' mil.

( Har nu lyckats byta tändstiften med för det var ganska dyrt, tyckte jag. Men det har tagit lite tid, första gången för mig, och man stötte ju på både det ena och det andra, men det ger lite lärdomar, alltid kul... och "kul"...)
Hur mycket ville verkstaden ha för tändstiftsbytet, och var det totalt inkl stift, eller tänkte du ta med egna?

Hur gjorde dom när dom lossade på inre[…]

Handbroms fastnat V70 -14 D4

Ta bort elmotorn så kan du säkert "[…]

Har varit med om (på olika bilmärken) a[…]

Vilken mjukvara har ni?

Screenshot_20250426_014444_Volvo Cars.jpg Det &[…]