Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 D5 AWD 2011

Haft bilen en vecka. Bilhandlaren jag köpte bilen av vägrar hjälpa. Erbjuder bara att ta tillbaka bilen. Men den är för fin i övrigt för att ge upp.

Men jag har noterat ett lite knackande vid start och lätt gaspådrag. Nästan låtit som ventillyftarna som är dåliga. Endast vid ett visst varvtal. Kanske 1500-2500 v/min. Nu när jag var i stan på ett ärende började det slamra mer och mer. Låter verkligen som ventilknack. Men över ett visst varvtal försvinner ljudet och lägger jag i Neutral och tomvarvar hörs ingenting.

Svängde in på Volvo och pratade med deras veteran till tekniker. Han sa direkt att det kan vara frihjulet till generatorn som är på väg att skära. Och att remmen börjar slå vid belastning. Och jag har noterat ett visst lagerljud när frihjulet arbetar då man precis stängt av bilen så har redan ett nytt liggandes. Får specialverktyget imorgon.

Men nu till frågan. Är det verkligen logiskt att ett slammer/knackande som låter som ventilknack nästan... Att det bara försvinner om man lägger i Neutral istället för Drive om det vore frihjulet på generatorn?

Tycker det låter lite ologiskt. Hursom vågar jag inte köra bilen en meter till förrän jag bytt frihjulet och allt runtomkring. (Ska även byta AC-lagret till magnetkoppling, spännare och remmar)
Senast redigerad av 5 Kromad, redigerad totalt 0 gång.
av Kromad
Just det. Det är varvtalsberoende och inte hastighetsberoende. Är precis vid acceleration då man stått still och startar som det låter som värst sen försvinner ljudet på högre varvtal.
av Kromad
Trolig lösning funnen!

Övre högra motorfästet har släppt helt i sin vulkning så nytt är beställt. Återkommer på måndag om det löste mitt problem men mest troligt är det så att slamret kommer från det.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bra att du hittade det, oavsett om det löste felet eller inte, man vill inte ha trasiga motorfästen... Är det inte ett hydrauliskt där bredvid kylvattenbehållaren?
av Kromad
Okej jag kollade närmare på det övre motorfästet idag. Det verkar inte vara något större fel på det. Troddedwt var sprucket runt om men gummit verkar sitta där det ska. Blev lurad av att det var gjutskägg kvar som såg ut som sprucket gummi.

Tog lös generatorn nu. Känner på frihjulet. Alltså jag vet inte. Visst det är säkert inte helt fräscht men kan detta orsaka att motorn knackar/slamrar på vissa varvtal när man kör? Tycker det känns långsökt.

Se video
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Du har ju en diesel, och en något äldre sådan. Jag tror att motorn i fråga kör med enkel injektion och då får man en ”knackig” gång på motorn. Gummiklossen ovanpå motorn sitter där av en anledning.

Generellt sett tycker många, av vad jag läst, att dieslar blir knackigare av högre andel biobränsle (biobränslet sänker säkert cetantalet något), så du kan prova att slå i ”blankdiesel” om du hittar det och se om det blir skillnad. Jag upplever att min D4 knackar lite vid vissa varvtal när den varvar upp/ bygger upp lite moment, och jag är ganska övertygad om att det helt enkelt är förbränningsljud.

Sen kan det såklart vara så att du hör ett annat ljud som har en annan orsak, men det är i alla fall så jag ”diagnosticerat” min bil.
av Kromad
Nja det är inte "dieselknack". Såpass hemma är jag i motorvärlden så jag kan skilja på vanligt och ovanligt dieselknacksljud. Detta är rejält mycket högre. Låter nästan som dåliga ventillyftare men när jag står still och tomvarvar hörs inte ett ljud. Då låter den som den ska.

Dessutom har det successivt blivit värre och värre under den korta tid jag ägt bilen. Har haft upp bilen på lyft och kollat samtliga drivaxlar som är ok. Bytt olja i diff och vinkelväxel. Allt verkar vara reko. Inte en tillstymmelse till oljeläckage någonstans.

Jag beskrev symptomen till en volvotekniker och han trodde på frihjulet till generator. Jag är riktigt tveksam om det är tillräckligt dåligt för att verkligen orsaka sånt missljud i motorn men kommer givetvis byta det då jag tagit ut generatorn redan.

Återkommer.
av Kromad

Lagret låter så. Bilens ljud kan jag inte spela in nu då generatorn ligger på bänken och väntar på specialverktyget. Kan lägga upp missljudet på måndag.

Hade inget sådant verktyg.

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]