Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torslandaverken
Hjälp!! Min V70 tar kylvätska och varnar för : För Tung Last! Växla Ner!!

Har kollat efter missfärgning av motorolja mm men förstår inte var kylvätskan tar vägen. Den varken ryker onormalt från avgasröret eller läcker nånstans.

Nån som varit med om liknande??
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter som att kylvätskan når förbränningsrummet och kommer ut genom avgasröret.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ahh, läste fel. Läste varken som verkar. Sorry.

Du får helt enkelt leta efter läckage då, kör bilen så den är varm och du har tryck i kylsystemet och ställ dig över ett underlag som det syns om något droppar.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det vore ju intressant att trycksätta kylsystemet för att se om trycket minskar och om du då kan få en ledtråd var det tar vägen.

Hur går bilen när den säger att du har tung last?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag hade ett liknande fel på min V70-11 D3 och kom fram till att det var topplockspackningen som var dålig. Kylsystemet var trycksatt hela tiden även när motorn var kall. Körde vidare och fyllde på kylvätska vartefter men efter 6 år gav topplockspackningen upp helt med bubbel samt sprut från expansionstanken. Rev toppen och kunde konstatera att det hade läckt mellan cylinder 2-3-4 ut i kylsystemet.
Monterade ihop med ny packning samt nya bultar och allt verkade fungera. Men noterade att motorn blev varm även vid lugn körning och att tempen låg närmare 100 grader. Misstänkte så klart att termostaten var kass men av en slump kollade jag glykolhalten(hade inte bytt kylvätska)och den låg utanför skalan dvs lägre än -50 grader. Tydligen hade läckaget från cylindrarna drivit bort vattnet i kylvätskan. Spädde med destillerat vatten så jag kom ner till ca -36 grader och då sjönk motortempen till normal nivå. Tydligen kyler det dåligt om glykolhalten ligger över 60 %.
Bilen går bra och det gått 4 år och drygt 3000 mil sedan bytet av packning.
Det verkar som att problem med topplockspackningen var vanligt första året med D3(tvålitersfemman).
Hoppas inte att TS har samma jobbiga fel men ville iaf berätta mina erfarenheter.
/Hasse
Samma erfarenhet som Hasse 53
V70 d3 -2011 tillverkad 05/2010
Köpte bilen mars 2012 hade då gått 3500 mil
Bilen funkade perfekt några år
Sen vid vintertid då bilen gått ca 12000 mil
började den ta kylarvätska
Detta på gick under många år, jag bytte diverse slangar
som läckte lite, på flertalet ställen
Gjorde även litet hål i kylarlocket
Tog bort nivågivaren o byglade den, så den inte larmade för låg nivå
När man kört med bilen var nivån alltid låg
Då öppnade man locket o nivån steg
Detta höll jag på med fram tills maj månad i år
Då lånade grabben bilen o drog en båt efter, när det sa poff, och då gick topplockspackning!!!
Nu är packningen bytt , och bilen har rullat 400 mil
utan symtom, allt funkar perfekt!!
Bifogar bild på packningen

Byt bränsletrycksensorn

Har också Broditfäste med aktiv Brodith[…]

På en MY 13 så sitter väl backupb[…]

Om någon av avluftningsslangarna läcker[…]