Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xotica
#1580999
Hejsan!

Någon av er med D5 alt D4 som har testat BSR steg 1+ eller BSR steg 1
Berätta gärna hur er bil kändes efter trimningen och vad ni tycker skillnaden upplevs mest.
av berrabus
#1581007
Jag hade RICA steg 2 (276hk & 540Nm) i min XC70 D4 AWD och den blev otroligt mycket mer körbar i vardagen. Lite besviken på högre varv då jag förväntat mig mer drag men där man ligger normalt i varv var det en jätteskillnad.
av HakanF
#1581038
Jag har BSR 1+ bilen blev mycket bättre mer vrid och växellådan lirar bättre med det höga vridet på de varvtal man normalt kör sedan när man går upp på varv så drar den brutalt upp till rödmarkering. Fast ingen sportbil för det utan mer som bilen borde vara från fabrik.
av Xotica
#1581154
HakanF skrev: ons 12 jun 2024, 10:18 Jag har en XC70 D4 2013.
163 hk original enligt Volvo till 282 hk enligt BSR
Har svårt att tro att man kan gå från 163hk till 282 enbart med mjukvaran i bilen. Men huvudsaken du är nöjd. Personligen tror jag man måste ligga på 200hk eller över för att kujnna närma sig 282hk.

Hur jag tänker - Min bil har original 220 hk och 428 i vrid och awd, är en 2016 XC60 AWD.
BSR trimmet Steg 1+ ger min bil 282 hk och 520 i vrid enligt BSR. Nu till mitt tankedilemma. För att min bil också ska öka 100hk din har enligt BSR ökat 119 med mjukvara. Iaf... För att min bil ska öka 100 hk till 318 hk så behövs följande.
BSR High Flow FMV Valve
Intercooler
Mjukvara.
och kostar
16778:-
Jag undrar bara rent konkret ifall ngn som nu fått så ordentligt med hästar kollat upp det så det stämmer. Absolut rör det på sig men hävdar bestämt att jag tror antalet hästar räknas ut på annat sätt än ifall det satt original i motorn från början.

Hade för länge sedan en 2001 V70 2.4T som jag satte in BSR steg 1 i. Bytte inget avgassystem eller ngt. Absolut vart det skillnad då den varvade mer etc.
Det jag fick då enligt BSR var följande.
200hk original och 285 i vrid. Efter BSR fick jag 252 Hk och 410 i vrid men då jag hade automat så blev det mindre vrid från mjukvaran. Kommer ihåg att man fick välja vid trimköpet ifall det var manuell eller automatlåda. Denna ökning har jag lättare att tro på på ngt sätt.
Menar på inga sätt att jag argumenterar mot dej utan mera ifall det är möjligt.
Mvh//Xo
Användarvisningsbild
av apersson850
#1581155
På en överladdad bilmotor är det ingen konst alls att öka effekten enligt ovan.
Dessutom har ju den motorn 230 hk med Polestar, som ändå är lagligt och inte ökar de utsläpp som mäts.

Effekt mäts på samma sätt oavsett hur det såg ut från början, så om inte uppgiften är ren lögn spelar det ingen roll vad du började med.

Vill du kan du säkert trycka ut 500 hk ur samma motor. Det är helt och hållet en fråga om hur länge det håller.
av Xotica
#1581157
HakanF skrev: tis 11 jun 2024, 20:13 Jag har BSR 1+ bilen blev mycket bättre mer vrid och växellådan lirar bättre med det höga vridet på de varvtal man normalt kör sedan när man går upp på varv så drar den brutalt upp till rödmarkering. Fast ingen sportbil för det utan mer som bilen borde vara från fabrik.

Jo jag förstår. Ifall du ovetandes skulle provköra din bil dvs den står på en bilfirma...det står 282 hk eller så står det inget om hk. Skulle du efter provkörning helt gå med på bilförsäljaren som säger att det sitter 282 hk i bilen? eller skulle det mera vara ....absolut den rör på sig men är inte 282hk ?
Jag står i valet å kvalet att uppgradera min bil till BSR steg 1+ Har 220 hk orginal, Är det värt det?

Tacksam för dina svar så här långt.
Mvh//Xo
av HakanF
#1581158
Naturligtvis har min bil AWD står på alla mina inlägg vilken bil jag kör.
Min bil med D4 2.4t diesel är samma motor som din med allt mekaniskt exakt samma bara mjukvaran som skiljer. Så exakt samma mekaniskt ger ca samma effekt med samma mjukvara.
Om steg 1+ ger 280 eller 300 eller 250hk spelar ingen roll olika bromsbänkar diffar naturligtvis lite. Kolla denna filmen så kanske det klarnar lite.
https://www.youtube.com/watch?v=v2ndh2uvSkk
av Xotica
#1581159
apersson850 skrev: tor 13 jun 2024, 08:51 På en överladdad bilmotor är det ingen konst alls att öka effekten enligt ovan.
Dessutom har ju den motorn 230 hk med Polestar, som ändå är lagligt och inte ökar de utsläpp som mäts.

Effekt mäts på samma sätt oavsett hur det såg ut från början, så om inte uppgiften är ren lögn spelar det ingen roll vad du började med.

Vill du kan du säkert trycka ut 500 hk ur samma motor. Det är helt och hållet en fråga om hur länge det håller.
Vem svarar du till?
Ifall den har 230hk med polestar så är den ju mjukvarutrimmad från fabrik. Polestars trim är ju inget att rent konkret hänga i julgranen. För min bil på 220 hk skulle jag efter polestaroptimering få 230hk och det skulle kosta typ 8-9000 =)

Ifall det var mej du svarade så har jag absolut svårt att tro på att du enbart med mjukvara kan öka 100hk eller mer. Min bil har 220 hk original och den kan endast öka 60hk på trimmet BSR steg1+, men har du en bil med exempelvis 163 hk så kan du direkt med mjukvaran öka 119 hk. För att min bil enligt BSR ska öka 100 Hk så måste jag byta delar i motorn plus mjukvara. Absolut ökar effekten och körvänligheten där den behövs det vet jag av egen erfarenhet.

Hade för länge sedan en 2001 V70 2.4T som jag satte in BSR steg 1 i. Bytte inget avgassystem eller ngt. Absolut vart det skillnad då den varvade mer etc.
Det jag fick då enligt BSR var följande.
200hk original och 285 i vrid. Efter BSR fick jag 252 Hk och 410 i vrid men då jag hade automat så blev det mindre vrid från mjukvaran. Kommer ihåg att man fick välja vid trimköpet ifall det var manuell eller automatlåda. Denna ökning har jag lättare att tro på på ngt sätt.

Mvh//Xo
Kopplingspedalen fastnar

Kopplingspedalen fastnar när man släpper[…]

S90 T5 däck/bromsskivor

Byt beläggen i förtid så de kan sm[…]

Uppgradera bakbromsar.

Bromsbeläggen är ju samma så f&oum[…]

Renovera bakre bromsok

Ja, kolven måste bort, fört få ny[…]