Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arvensis
Hej har en Volvo V70 2015 års modell där motorlampan lyser. EGR ventilen, motorn till virvelspjället, rengöring av avgaskylare och oljenivåmätare är bytt. Efter några kilometer så börjar lampan lysa igen. Har lust att skrota skiten jag kan inte ens besikta eländet och nu är jag uppe i 50000 i reparationer då jag även var tvungen att byta koppling och svänghjul m.m. Vad kan det mera vara?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Partikelfiltret?
Du behöver läsa ut felkoder...
av Slasken
Lyser motorlampan fast bilen går som den ska, kolla bakre lambdan, vanligt att den intermittent hamnar utanför sin tolerans och lampan börjar lysa.
Vanligt är då att lampan släcks igen efter x antal starter och mil.
av Arvensis
Slasken skrev: mån 03 jun 2024, 16:22 Lyser motorlampan fast bilen går som den ska, kolla bakre lambdan, vanligt att den intermittent hamnar utanför sin tolerans och lampan börjar lysa.
Vanligt är då att lampan släcks igen efter x antal starter och mil.
Min bilreparatör har gjort en omprogramering om det var av lambdan vet jag inte, men jag ska avvakta och se om det ger sig. Motorn går som den ska, jämt och fint. Han har även kollat upp så att partikelfiltret rengörs. Men kan det vara så att filtret rengörs men ändå behöver bytas?
Användarvisningsbild
av apersson850
Arvensis skrev:Kan man koppla bort motorlampan så att den i alla fall går att besikta?
Nej. De ska kolla att lampan tänds och sen släcks igen när man startar motorn.

Detta har jag hört på andra ställe[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Kompressorm går (gick) igång för[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har

Motorbyte Volvo 240

Jag har gjort ett ""hittepå" […]