Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har kört V50 2.4i med 170hk motorn och har fortfarande kvar den bilen.

Varierar lite med V70 2.0F från 2009 - som enligt papprena ska ha 145hk - men jag har fasiken inte hittat fler än ... möjligen 80 :-D
En VW Polo jag lånade tillfälligt va piggare, jaja de skiljer lite kilon, men ändå.

Extremt trött på ettan, tvåan går väl an men trean är det som att försöka köra en såskopp över slippapper.
Att piska på lite som man man köra med 170hk motorn på 1-2 är helt omöjligt, låter som en talgoxe med andningsbesvär.

Ni som kört 2.0F ett tag, ska det vara såhär? är de så extremt högvarviga och all effekt ligger på 22800 varv eller?
En annan följdfråga, ni som har V70 runt 09+ vilken motor är det man ska titta på?

Förbrukning och bränslekostnad är inget jag bryr mig om.

2.5FT eller D5 lutar det mot nu, denna 2.0F är fruktansvärd.
Har pillat in VIDA och det är inga speciella felkoder på någonting. Har tankat 95 men ska fylla på 98 och se om jag kanske kan få 2-3 hk till.

Nu fick jag den billigt med lite fel som åtgärdats, så ingen förlust direkt att sälja den, snarare förtjänst.
Men jag tycker fasen det känns som det är nåt fel rent ut sagt...
En del motorer vet ej exakt vilka, har problem med att kamrem alternativet nån annan rem går av och trasslar in sig med kamremmen och orsakar " extrakostnader" för ägaren iform av i värsta fall motorhaveri. Har funnits en del annonser på Blocket med såna bilar. 2,5 motorn är en, men så ska det finnas åtminstone en dieselmotor också. Kolla på forumet här.

2,5 är annars en trevlig motor, med skönt ljud och rätt pigg. Jag har haft en själv.

Beträffande 2,0 så provkörde jag en sån för många år sedan i en V70, och den är rätt trött, men ffa med ett högt varvtal i högre fart, den var 5-växlade Manuell. En 6-stegad Powershift har sannolikt lägre varvtal, men lådan bör ju undvikas enligt många mekaniker mfl på Volvo. Beträffande varvtal i högre hastigheter, så stod det här på forumet om nån 2,0 ägare som fortfarande letade efter en sjätte växel även under hans ägandetid.
Jag ska dock tillägga att jag inte vet om bilen hade etanol eller bensin i tanken under provkörningen.

Lycka till
Derank skrev: tor 16 maj 2024, 20:54 2.0F är trööööööööt körde de en hel del i jobbet då alla tjänstebilsåkare skulle ha etanolspisar. Bland det tröttaste motorerna jag kört.
Måste faktiskt hålla med, Polon hade 74hk jag körde ett tag och den va pigg som fasen, det motsvarar inte vikt <-> HK skillnaden alls tycker jag. Min V50 på 170 framstår som en raket i jämförelse, o då tycker jag den är lite slapp ändå.

Har haft gamla V70 2.4 på 140hk och inte ens den va såhär slö, det va därför jag började fundera på om något är fel :-D
Kan inte komma på någon bil jag ägt som gått såhär kasst :-o

En 2.0F ägare kommer hit imorrn och ska provköra min och så ska vi jämföra med hans. Är de lika trötta åker den på blocket direkt :ninja:
Samma motor 145hk satt i Mondeo från år 2000 (2001 ?). Jag hade en Mondeo 2001 och till den funkade det helt ok. Jag provkörde 2.0f i V70 2009, men i den karossen blev motorn alldeles för trött, och ja man letade efter en sjätte växel. Jag köpte en 2.4D 2010 manuell ny som jag ff har. Den har 175hk, 420Nm i original. Den fanns endast som modellår 2010. Är Polestar optimerad till 195hk och 460Nm. Jag är väldigt nöjd med bilen.
Jag tyckte den var bra att köra, slö men inte olidligt slö. Jag är van med samma motor i S40 och där känns den något piggare. I V70 är den bättre ljuddämpad och får en mjukare känsla. Kör man på E85 blir den något lite starkare. Hör inte lika mycket klagomål på jämförbara 1,6d konstigt nog, fast den är långsammare.
20FJan skrev:Jag tyckte den var bra att köra, slö men inte olidligt slö. Jag är van med samma motor i S40 och där känns den något piggare. I V70 är den bättre ljuddämpad och får en mjukare känsla. Kör man på E85 blir den något lite starkare. Hör inte lika mycket klagomål på jämförbara 1,6d konstigt nog, fast den är långsammare.
Beror nog på vart man kör.
1.6D har ju turbo och sannolikt mer användbart vridmoment.
Hade besök av en annan ägare av en 2.0F igår, det är iallafall bekräftat att min går lika "bra" som hans, han märkte ingen skillnad :bored:

Sen beror det såklart på vad man är van att köra, förväntningar etc och hur man använder sin bil om man tycker den räcker eller inte för ändamålet, men jag har 300kg speldosa i V50 just nu som är tänkt flyttas till V70 och kör en del inlandet, så för min del är den alldeles för trött.
Men, det kan ju vara körstil också man måste ändra på, att man inte kan räkna med att nuvarande bil ger samma respons som en slöare, har lovat närstående ge det en vecka åtminstone :-)

Tack för input

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]