Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sinnessjukt pris på Volvo för en slangstump...

Själv köpte jag 1.5m transparent slang på Bauhaus för strax över 40:-/m, funkade utmärkt!

Tror den har 12.5mm innerdiameter, kan dubbelkolla ikväll efter jobbet.

Dock kopplade jag den på slangen som går in i botten på lådan då jag inte fick loss kopplingen på slangen som gick in i oljekylet.
Jag står inför samma dilemma. Jag tänkte prova att köpa själva oljeslangen (till ett betydligt mer rimligt pris). Den är säkert för kort för jobbet, så då får jag klippa och skarva den, men då får jag åtminstone snabbkopplingen.

Jag har >hört< att han-delen i kopplingen är ca 12mm, så en lite elastisk 12mm slang funkar säkert annars, är det 12,5mm töjer sig slangen tillräckligt säkert
Jag använde Julas labslang, tror det var den som är 14mm ytterdiameter men den var lite onödigt tight att få loss sen, prova en lite större.

Det är ju egentligen inte så noga, är ingen sprutt i flödet ur slangen så den behöver bara hänga kvar på kylarens nippel för att leda oljan till en dunk.
av Kromad
Köp en transparent slang. Dra ut nedre slangen från oljekylaren ur lådan och sätt på transparenta slangen på oljekylarens slang. Kostnad en femtilapp på sin höjd. Och lättare att komma åt.

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]