Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1575413
Har smått sammanbrott här. Jag skulle byta högra övre motorfästet på bilen. Pallat upp motorn undertill. Gick bra att ta av men motorn rörde sig lite när jag tog ur ena bulten som sitter i karossen. Vid återdemontering tar bulten tvärstopp efter ett halvt varv.

Gängan i hålet precis i början verkar tilltryckt. Hur löser jag det här? Finns det något enkelt sätt? Kan ju inte ens ringa assistancekåren då motorn bärs upp av domkraft...
#1575416
det är ju en gängtapp som gäller om du sabbat gängorna. alt att motor hamnat lite snett när du släppte på bulten, därav nyper den när du försöker skruva tillbaka den, ett spett, spännband och försöka få tillbaka motorn till rätt läge.
Senast redigerad av 1 Derank, redigerad totalt 0 gånger.
#1575439
johnnype skrev: sön 07 apr 2024, 20:09 Nu har jag inte koll på exakt hur det ser ut på din bil men kan du inte lossa övriga skruv till motorfästet och börja med den som strular? Du får kanske lite spelrum
Nä det är inte utrymme som felar det e gängan som e pajj jag har testat. Kan man flytta bilen med en bult måntro? Det är ju ändå m12...
#1575470
Tog bort övre motorfäste på min V40 när jag bytte kamrem. När allt var klart och jag skulle montera på motorfästet fick jag inte i dom igen. Full panik då jag dagen efter skulle på jobb i Norge.
Som tur var hade grannen M12 gängtapp och gängsnitt.
Problemet uppstår med stålbultar och aluminium motorblock. Aluminium ärgar och när man skruvar ur bultarna förstörs gängorna. Efter det lossnar jag aldrig stålbultar som sitter i aluminium utan att ha gängtapp/snitt för handen.

Äh, även utan direkt välskött […]

Stänkskydd XC60

Kör du på dammiga grusvägar kommer[…]

https://i.blocketcdn.se/pictures/mobility/1400842[…]

Ja :-D Finns fler märken än Sachs. (v[…]