Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte bromsbelägg bak i går och blev tvungen att använda våld för att få i bromsbeläggen i sin position i plåtclipsen och då satt de hel fast. Fick till slut slipa ned klackarna på belägget för att få dem att kunna röra sig horisontalt i plåtclipsen. Någon som har samma erfarenhet? Beläggen var från Biltema men tror alla belägg har samma mått.
Det är vanligt att oket rostar under plåtclipset och på så sätt sväller materialet och rännan där clipset ska sitta blir mindre. Då sitter beläggen fast. Det gäller även när man köper belägg hos Volvo.

Går det inte att enkelt lägga i belägget med fingrarna kommer bromsarna inte att fungera som de ska heller.
Det du skriver låter logiskt. Jag skrapade dock så gott jag kunde med en mejsel i spåren där clipsen skal sitta. Borde kanske ha tagit bort okhållaren och slipar med en slipskiva med vinkelslipen. Apropå bromsbelägg på V70/S80 så skal man inte vänta för länge med att byta. Jag tappade et av beläggen på bakhjulet då det blivit för tunt att hållas på plats av okhållaren.
En grov 4-kantfil (med skivan borta} är det ganska enkelt att få det rent. Smörj sedan med kopparpasta både under blecken och ovanpå. Eller på klossarna. Dom ska gå lätt att sätta dit. Spraya även med silikon spray under gummi skyddet till kolven innan du pressar tillbaka den, så går den lättare tillbaka. Och det skyddar mot fukt (rost) till nästa gång du byter klossar.
På min 745-a är jag inne på 3-dje omgången klossar, och dom rör sig så lätt, så lätt.
dieselputte skrev: tor 04 apr 2024, 20:35 Jag kör med Ate fett https://www.autodoc.se/ate/8596806?utm_ ... jAEALw_wcB

Munstycket man gängar på en vanlig fogspruta har samma gängor som locket till denna tub. Bara att skruva dit och föra in spetsen under damask och klämma i lite lätt. Har inte heller haft några som helst problem med tröga ok och belägg.
För tydlighetens skull, Det där är monteringsasta till kolven.
LOB skrev: tor 04 apr 2024, 15:26 Det du skriver låter logiskt. Jag skrapade dock så gott jag kunde med en mejsel i spåren där clipsen skal sitta. Borde kanske ha tagit bort okhållaren och slipar med en slipskiva med vinkelslipen. Apropå bromsbelägg på V70/S80 så skal man inte vänta för länge med att byta. Jag tappade et av beläggen på bakhjulet då det blivit för tunt att hållas på plats av okhållaren.
Samma för mej när jag bytte för några år sedan.
Jag testade att slipa med en tunn kapskiva med en liten "dremmel" och så då att det var rost som jag inte fick bort med borste eller kniv både uppe o nere.
rosefors skrev:
dieselputte skrev: tor 04 apr 2024, 20:35 Jag kör med Ate fett https://www.autodoc.se/ate/8596806?utm_ ... jAEALw_wcB

Munstycket man gängar på en vanlig fogspruta har samma gängor som locket till denna tub. Bara att skruva dit och föra in spetsen under damask och klämma i lite lätt. Har inte heller haft några som helst problem med tröga ok och belägg.
Läs på lite först...
För applicering på bromsokets inre delar, bromscylinder, kolvar och packningar. Skadar ej gummi samt underlättar vid montering av gummi mot metallytor.
dieselputte skrev: fre 05 apr 2024, 00:03
rosefors skrev:

Läs på lite först...
För applicering på bromsokets inre delar, bromscylinder, kolvar och packningar. Skadar ej gummi samt underlättar vid montering av gummi mot metallytor.
Ja? Vad är det som är oklart för dig? Den glidpastan används vid renovering av bromsok. Den är till för att underlätta att få i kolven och damasken över kolven i ssmma veva. Har ingenting med byta klossar att göra.

Ett tillägg: Att använda kopparpasta till detta är säkert kul men inte rätt. Blecket finns till för att det inte ska finnas något fett mot klossarna. Koppar gör dessutom att det rostar mera.

Andelen bilister som behöver dra ett skote[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]

Ja ett ganska omfattande jobb :-(