Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KennyBoffa
Troligtvis kasst hjullager vänster fram, men symptomen är inte riktigt som jag känner till sen tidigare hjullager problem, så hoppas nån här kan hjälpa mig reda i detta.

- Glappar när man rycker i vänsterdäcket när bilen är upplyft, så ja, hjullager troligtvis? Högerdäcket är stenhårt och glappar inte.

- Låter vid körning om jag svänger en aning åt vänster. Inget om man kör rakt. Men inte om man svänger rätt "hårt", alltså mycket. Är van vid att det snarare låter mer i de fallen. Men här är också ett problem, varför låter det när jag svänger åt vänster? Då belastas ju höger fram.

- Ljudet kommer och går. Det låter skrapande mest, inte så brummande. Kör jag en stund så verkar det försvinna. Verkar mest komma tillbaka när jag haft en inbromsning.

Så glappet och ljud vid svängning (dock fel håll) talar för hjullagret. Men att det mest låter efter inbromsning talar väl för bromsok?

Bromsklossarna var inte särskilt ojämt slitna heller, så oket verkar inte ligga på hela tiden eller så.

Nån som haft nått liknande problem?
Du kan helt enkelt ha mer än ett problem.

Lättaste är att demontera däck på den sida hjulet verkar löst och ryck i skivan, kolla vsd som rör sig. Om det inte är klart då, demontera bromsok, skiva och lossa spindeled samt styrstag från spindelen. Känn på lederna samt snurra på navet för hand. Då ska det inte finnas några tveksamheter längre. Är nått kass så kommer det kännas.

Visar det sig att lagret verkar OK när du känner på navet för hand på denna sida, upprepa proceduren på andra sidan och känn på navet.
Ok! Tack för tipsen!

Jag har fått för mig sen tidigare att det ska vara ett helvete att byta hjullager på just denna v70 modell (om det är problemet), har jag hittat på det? Är väl just pressmomentet som är skit om man inte har press eller?

Nån som har erfarenhet av biltemas verktyg för ändamålet? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000036602

Eller är den här bättre?

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000021491

Hur funkar det? Behöver jag ingen press om jag köper den satsen? Är det rätt storlek?
Det stämmer att hjullagrena på dessa är besvärliga att byta. Jag har själv bytt båda mina två fram med det övre verktyget eller ett likadant. Det tog mer eller mindre hela dan och jag förstörde verktyget på köpet. Det räcker inte att skruva ut det i vart fall. Jag behövde förspänna det och slå på det med slägga i omgångar op en löstagen spindel. Kan bara summera att det inte är lämpligt att få ut dessa lager utan press. Man behöver dock ändå detta verktyg för att kunna pressa på rätt ställe.

Om det nedre verktyget funkar för att få rätt anläggningsyta att pressa på vet jag ej. Det lär dock inte va mer lämpligt för att göra det utan press.
Hade symptom på kasst hjullager vänster fram, missljudet ökade vid högersväng då man belastar vänster hjul mer. Läste tips om att hissa upp och snurra hjulet och samtidigt känna på fjädern. Gjorde detta och då kände jag tydligt vibrationer i fjädern på vänster sida och inget på höger.
Använde biltemas verktyg för 82mm som jag fyndat på marketplace för 900:-, funkade finfint! Köpte FAG lager från trodo för 900:-, mekonomen tog då 2100:- för exakt samma lager...
rosefors skrev:Det stämmer att hjullagrena på dessa är besvärliga att byta. Jag har själv bytt båda mina två fram med det övre verktyget eller ett likadant. Det tog mer eller mindre hela dan och jag förstörde verktyget på köpet. Det räcker inte att skruva ut det i vart fall. Jag behövde förspänna det och slå på det med slägga i omgångar op en löstagen spindel. Kan bara summera att det inte är lämpligt att få ut dessa lager utan press. Man behöver dock ändå detta verktyg för att kunna pressa på rätt ställe.

Om det nedre verktyget funkar för att få rätt anläggningsyta att pressa på vet jag ej. Det lär dock inte va mer lämpligt för att göra det utan press.
Det här var väldigt intressant, du använde alltså en slägga för att slå ut det?
viewtopic.php?f=56&t=178880&p=1568535&h ... a#p1568535
berrabus skrev: sön 31 mar 2024, 08:17
rosefors skrev:Det stämmer att hjullagrena på dessa är besvärliga att byta. Jag har själv bytt båda mina två fram med det övre verktyget eller ett likadant. Det tog mer eller mindre hela dan och jag förstörde verktyget på köpet. Det räcker inte att skruva ut det i vart fall. Jag behövde förspänna det och slå på det med slägga i omgångar op en löstagen spindel. Kan bara summera att det inte är lämpligt att få ut dessa lager utan press. Man behöver dock ändå detta verktyg för att kunna pressa på rätt ställe.

Det här var väldigt intressant, du använde alltså en slägga för att slå ut det?
viewtopic.php?f=56&t=178880&p=1568535&h ... a#p1568535
Läs vad jag skrev en gång till.
borstarmicke skrev:Hade symptom på kasst hjullager vänster fram, missljudet ökade vid högersväng då man belastar vänster hjul mer. Läste tips om att hissa upp och snurra hjulet och samtidigt känna på fjädern. Gjorde detta och då kände jag tydligt vibrationer i fjädern på vänster sida och inget på höger.
Använde biltemas verktyg för 82mm som jag fyndat på marketplace för 900:-, funkade finfint! Köpte FAG lager från trodo för 900:-, mekonomen tog då 2100:- för exakt samma lager...
Fast då hade du en press gissar jag? Funderar på om detta funkar utan press, nån som vet? https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000021491
rosefors skrev:Läs vad jag skrev en gång till.
Tack för tipset. Jag läste det en gång till "Jag behövde förspänna det och slå på det med slägga i omgångar op en löstagen spindel."
Anledningen till det dyra verktyget är för att dom stora skivorna behövs för mothåll mot spindelen bakom navet för att kunna trycka ut lagret. Det oavsett om man får för sig att försöka skruva ut det med medföljande gängstång eller pressa ut det I press. Jag ser inte hur den billigare satsen fixar det.

Sen försöker vissa hävda att man kan slå ut lagret med slägga. Well kul för dom, men lär va varit på ett redan tidigare utbytt lager eller trasig spindel.

För att förtydliga vad jag skrev ovan. När jag bytte mina lager räckte inte dragkraften från stången när denne är förspänd bortom alla gränser (tills att verktyget går sönder) för att något ska hända. Att slå på något som är förspänt max gör dock att det börjar hända grejer i materialet. Gången är således värma, spänna för kung och fosterland, slå, värma, spänna för kung och fosterland, slå .. och fortsätta så en hundra gånger. Man kan alltså inte slå ut lagret utan man slår på verktyget/spindeln för att det ska ringa i materialet. Tidsåtgång mer eller mindre hela dan. Hade jag vetat detta i förväg hade jag aldrig ens försökt.
20240331_111417.jpg
20240331_111417.jpg (3.19 MiB) Visad 392 gånger
Senast redigerad av 1 rosefors, redigerad totalt 0 gånger.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]