Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
Är Volvos egen dieselvärmare lämplig att fungera så som jag vill använda den; påslagen under 8-10 timmar när jag sover i bilen? Det är nämligen så som jag med relativt glesa men jämna mellanrum kommer att använda en V70 II som jag överväger att köpa. Detta istället för tält när jag campar. Gillar det och har gjort så ett bra tag, men med en bil som jag ska göra mig av med och som har haft en separat dieselvärmare av den typ som är avbildad här och syns vid länken. Eller är det nödvändigt att även i en Volvo installera en sådan? Frågar eftersom jag antar att min önskade funktion inte motsvarar vad Volvo hade i åtanke när de byggde sin värmare och undrar ifall jag ska eller inte ska reducera mina sökningar till exemplar med den originalinstallerade värmaren.
Bild
https://eur.vevor.com/diesel-heater-c_1 ... 0198386270?
Bilagor
Skärmavbild 2024-02-26 kl. 10.00.38.png
Skärmavbild 2024-02-26 kl. 10.00.38.png (601.47 KiB) Visad 445 gånger
Användarvisningsbild
av apersson850
Volvos värmare går max 50 minuter i taget, om man startar den manuellt. Startar man den på timer går den tills den beräknar att bilen ska ha hunnit bli varm, så då beror det på hur kallt det är utomhus.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, det är som du skrev. När Volvo skapade sin konstruktion var de ute efter förvärmning före start och hjälpvärme under körning, om det är så kallt att motorn inte håller värmen själv.
Dessutom tar den så mycket ström att det inte hade gått att hålla igång den så länge som du vill ändå. Volvo rekommenderar själva att om du haft igång den i en halvtimme måste du köra i minst en halvtimme för att ladda tillbaka den ström som förbrukats från batteriet.
740 som krånglar

På årsmodell -88B lyser aldrig mil[…]

Brukar det inte finnas möjlighet i dagens el[…]

Pilot Assist - finns det olika?

Min 2019 lägger av i 140 km/h, tror jag det &[…]

Carplay trådlöst?

Jag har själv sökt svar och lösning[…]