- tor 25 jan 2024, 09:00
#1568532
Hej på er!
Har köpt en V70 Fas 2 från 2009 med motorn B5254T8. Ökända etanol motorn. Köpte bilen som GDS då den endast går på 4 cylindrar. Efter lite felsökning så visar det sig att cylinder 3 har låg kompression. Nu till frågan, är det mer sannolikt att kolvringarna blivit kass av att cylindern dränkts i soppa då jag misstänker att tändspolen på den cylindern är kass. Ingen olja och repiga cylinderväggar. Eller är ventilerna vanligare på dessa motorer?
Om nu motorn måste isär, måste man ha låsningsverktyget för kamaxlarna? Eller kan man komma undan med att göra egna markeringar och eller om det finns markeringar från fabrik? Har för mig att det finns en markering på veven och på oljepumpen. Ska göra leakdown test i eftermiddag men ville se om någon är har mer kunskap om motorn :)
Har köpt en V70 Fas 2 från 2009 med motorn B5254T8. Ökända etanol motorn. Köpte bilen som GDS då den endast går på 4 cylindrar. Efter lite felsökning så visar det sig att cylinder 3 har låg kompression. Nu till frågan, är det mer sannolikt att kolvringarna blivit kass av att cylindern dränkts i soppa då jag misstänker att tändspolen på den cylindern är kass. Ingen olja och repiga cylinderväggar. Eller är ventilerna vanligare på dessa motorer?
Om nu motorn måste isär, måste man ha låsningsverktyget för kamaxlarna? Eller kan man komma undan med att göra egna markeringar och eller om det finns markeringar från fabrik? Har för mig att det finns en markering på veven och på oljepumpen. Ska göra leakdown test i eftermiddag men ville se om någon är har mer kunskap om motorn :)