Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av spegel00
Tjena, fått ABS ur funktion och service så antar att det är abs givare eller krans. Sensorn är ju lätt att byta men hur är det med krans? Är det ett komplicerat jobb eller löser man det lätt själv? Nånting man ska tänka på? Berätta gärna :)
av spegel00
rosefors skrev: tis 23 jan 2024, 22:55 Finns ingen krans. Måste byta hjullager som behöver pressas.
Aha okej trodde det var som på v70n att man bara byter abs krans. Men okej så man byter hela hjullagret och på det sitter abskransen på redan då?
av rosefors
V70II är en Ford mondeo under skalet och med det är ingenting som på V70N.

På V70II/Ford mondeo sitter magnetremsa på hjullagret. På framhjulen är denna remsa inte inkapslad utan tar stryk av vägdamm/salt och väder och blir så småningom dålig på grund av det.

Bak är en annan design som är bultad med inkapslad magnetring och sensor som sitter skruvad i lagret.
av spegel00
rosefors skrev: ons 24 jan 2024, 10:12 V70II är en Ford mondeo under skalet och med det är ingenting som på V70N.

På V70II/Ford mondeo sitter magnetremsa på hjullagret. På framhjulen är denna remsa inte inkapslad utan tar stryk av vägdamm/salt och väder och blir så småningom dålig på grund av det.

Bak är en annan design som är bultad med inkapslad magnetring och sensor som sitter skruvad i lagret.
Okej! Men när jag är inne på autodoc och kikar runt så hittar jag på ABS krans/ring? Så man borde väll kunna byta ABS kransen? Eller måste man byta hela hjullagret?
av spegel00
rosefors skrev: tis 23 jan 2024, 22:55 Finns ingen krans. Måste byta hjullager som behöver pressas.
Men när jag kikar på mitt regnr på autodoc nu så hittar jag på ABS krans/ring? Så man behöver väll inte byta hela hjullagret?
av spegel00
rosefors skrev: ons 24 jan 2024, 16:13 Ja det är konstigt. Har du artikelnummer/skärmdump?
Hörde med en polare som jobbar på Volvo och han sa att man behöver byta hela hjullagret så ni/han har väll rätt :). Är det något man gör på en kväll?

Personligen känner jag mig tryggare med Bosch[…]

Jag försöker byta listen (den mindre, fr[…]

Läcker spolarvätska avstängd

Någon som har koll på var man kan k&ou[…]

Finns säkert många anledningar, men had[…]