Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Norenfalk
#1566407
Hej,

Nu struntar jag i att felsöka mer då jag blir galen.

Bilen varnar för öppen förardörr samt vänster bak. Manöverpanelen på förardörren är död, inklusive låsknappen. Spänning finns i kontakten mellan dörr och chassi, finns även spänning i kontaktstycken bakom dörrpanel. Kablarna ser hela ut, dörrpanelen är bytt. Lamporna fungerar vid handtag samt under dörren. Panelen i dörren vänster bak är också död.

Jag har haft detta problem ett tag, men det självläkte ett tag när jag laddade batteriet för 2-3 månader sen men nu har felet återkommit (batteriet varnade för låg spänning och nytt batteri är monterat)

Inte kan det väl vara låskistan när panelen är död? Säkringarna är hela, kan det ha med batteriet att göra?

Någon som har något tips? Jag ger upp nu.
#1566421
StefanN skrev: lör 06 jan 2024, 15:52 Kan va både låskistan och ett ev kabelbrott. Låskistan larmar om att den inte är låst för microbrytarn är paj.
Låter onekligen konstigt då jag har spänning ut i dörren samt kontakten i gångjärn hur jag än vrider och vänder. Låskistan påverkar väl inte panelen för fönsterhissar? Den och låsknappen lyser inte. Jag får väl gräva mer i kabelstammen. Men har blottat den helt och inte hittat någon kabel som är skadad.
#1566460
S6024t skrev: lör 06 jan 2024, 21:42 Kolla kablaget mellan A-stolpe och dörr..
Dom är hela vad jag sett. Hängt av dörren och inspekterat kablarna. Det är väl om dom är skadade längre in mot A-stolpen. Men vad jag vet brukar skadan uppstå vid plastbiten för buntbandet.
#1566469
Hojsan.
Det låter som LIN nätverket har gått ned på vänstersidan. Så det har ingen större betydelse om du har spänning ut till dörren.
Om LIN upphör så slocknar ju även belysningen i knapparna i bakdörren, samt att LDM inte kan skicka eller ta mot instruktioner eller meddelanden från förardörren.
Så LDM skickar inte status för låst eller upplåst dörr. Tänkbart senario är väl att Elhisspanelen gått sönder eller knas med dörrmodulen.
#1566482
Retrofitp3 skrev: sön 07 jan 2024, 01:22 Hojsan.
Det låter som LIN nätverket har gått ned på vänstersidan. Så det har ingen större betydelse om du har spänning ut till dörren.
Om LIN upphör så slocknar ju även belysningen i knapparna i bakdörren, samt att LDM inte kan skicka eller ta mot instruktioner eller meddelanden från förardörren.
Så LDM skickar inte status för låst eller upplåst dörr. Tänkbart senario är väl att Elhisspanelen gått sönder eller knas med dörrmodulen.
Panelen för fönsterhissarna är bytt igår utan resultat. Dörrmodulen, vilken tänker du på då? Lådan som sitter nitad som alla kablar går in i? Folk skriver så olika namn hela tiden :-)

Jag har iofs inte kollat vänster bakdörr om det kan påverka. Tänker om en kabel är av i den dörren.
#1566503
Hej igen.
Jag utgår endast på det du skriver och jag ser tydligt att det är LIN som inte fungerar.
Du skriver : "Bilen varnar för öppen förardörr samt vänster bak. Manöverpanelen på förardörren är död, inklusive låsknappen"

Det som talar om för huvuddatorn(CEM) i bilen om dörren är öppen eller stängd är dörrmodulerna som pratar internt med LIN till komponenterna i dörren. Manöverpanelen(elhisspanelen) är död för att den saknar LIN kommunikation. Den kommer inte börja lysa bara för att den får spänning och jord, utan det måste till en kommunikation med dörrmodulerna och lika så låsningsknappen som också går på LIN. All denna LIN-kommunikation i dörrarna sköts av styrenheten som sitter nitad i dörrplåten. DDM som styrenheten i förardörren heter, sköter sedan alla kommunikation till bilens huvuddator(CEM) via CAN nätet. Bevisligen fungerar ju CAN kommunikationen eftersom huvuddatorn får signal att dörren är öppen.
Varför just det meddelandet skickas ut från dörrmodueln är därför det är det senaste statusen dörrmodulen fått av dörrlåset. Dörrmodulens algoritm fungerar så, antingen är dörren öppen eller stängd, dvs "true of false", det finns ingen status för "finns inget dörrlås". Den bakre dörrmodulen får heller inget meddelande av främre dörrmodul vad den ska göra, och då kommer den heller inte skicka något till fönsterhissknappen. Att det lyser i dörröppnaren och under dörren gör det för att det har ingenting med saken att göra, för det går på en helt egen spänningsmatning.
Så här ligger det till:
Din LIN kommunikation har upphört när båda dörrarna var öppna helt enkelt. Det kan ha skett precis när som helst. Jag hade lagt ett litet öga på de grön/vita kablarna i förardörren till att börja med. Sen kan vi felsöka vidare.
Bild
#1566523
Retrofitp3 skrev: sön 07 jan 2024, 13:17 Hej igen.
Jag utgår endast på det du skriver och jag ser tydligt att det är LIN som inte fungerar.
Du skriver : "Bilen varnar för öppen förardörr samt vänster bak. Manöverpanelen på förardörren är död, inklusive låsknappen"

Det som talar om för huvuddatorn(CEM) i bilen om dörren är öppen eller stängd är dörrmodulerna som pratar internt med LIN till komponenterna i dörren. Manöverpanelen(elhisspanelen) är död för att den saknar LIN kommunikation. Den kommer inte börja lysa bara för att den får spänning och jord, utan det måste till en kommunikation med dörrmodulerna och lika så låsningsknappen som också går på LIN. All denna LIN-kommunikation i dörrarna sköts av styrenheten som sitter nitad i dörrplåten. DDM som styrenheten i förardörren heter, sköter sedan alla kommunikation till bilens huvuddator(CEM) via CAN nätet. Bevisligen fungerar ju CAN kommunikationen eftersom huvuddatorn får signal att dörren är öppen.
Varför just det meddelandet skickas ut från dörrmodueln är därför det är det senaste statusen dörrmodulen fått av dörrlåset. Dörrmodulens algoritm fungerar så, antingen är dörren öppen eller stängd, dvs "true of false", det finns ingen status för "finns inget dörrlås". Den bakre dörrmodulen får heller inget meddelande av främre dörrmodul vad den ska göra, och då kommer den heller inte skicka något till fönsterhissknappen. Att det lyser i dörröppnaren och under dörren gör det för att det har ingenting med saken att göra, för det går på en helt egen spänningsmatning.
Så här ligger det till:
Din LIN kommunikation har upphört när båda dörrarna var öppna helt enkelt. Det kan ha skett precis när som helst. Jag hade lagt ett litet öga på de grön/vita kablarna i förardörren till att börja med. Sen kan vi felsöka vidare.
Bild
Stort tack! Jag ska kolla dessa kablar. Du menar alltså bakom dörrpanel?

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]