Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patjoh82
Hej,
Servade bilen för en vecka sedan.
Fyllde på enligt en spec som jag inte minns vart ifrån jag hittade men den sa 5,5L (fyllde 5,4L)

Efter detta varnade den för hög oljenivå (oljeservice erfodras).

1. Ska jag tappa ur och vad i så fall är enklast?
Lossa pluggen i oljefiltret?
Lossar gärna inte på bottenpluggen.
2. Finns det manuell sticka på denna motor?
3. Vilken mängd ska det vara?
Senast redigerad av 1 patjoh82, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Cotag
Jag hade nog också valt lossa pluggen i botten på oljefilterkoppen.
av patjoh82
Cotag skrev: lör 30 dec 2023, 19:49 Jag hade nog också valt lossa pluggen i botten på oljefilterkoppen.
Tack 👍
Då är det väl bara att tappa ut 2dl.
Ingen fara att tappa ut från oljekoppen mer än att man troligen sölar ner sig lite? 🫣
av monza
Sitter det en liten bottenplugg i motoroljefilterkoppen på VEA??? Om så, vilket verktyg behövs för det?
Användarvisningsbild
av fjohan82
monza skrev: lör 30 dec 2023, 23:20 Sitter det en liten bottenplugg i motoroljefilterkoppen på VEA??? Om så, vilket verktyg behövs för det?
Stämmer, vill minnas att det är 6mm insex.
Vid oljebyte bör man lossa den pluggen efter den vanliga oljepluggen så får man mindre olja över sig när oljefilterkoppen lossas.. :-)

På pluggen sitter det en O-ring som åtminstone jag alltid byter när jag gör ett eget oljebyte mellan ordinarie servicetillfällen.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... 4/32140027

https://vparts.se/se/oljefilter-med-fil ... N8QAvD_BwE
av monza
Haha! Det här forumet är ju fan underbart! :-D
Ja, klart jag skulle ha kladdat ner mig mindre genom åren om jag noterat den lilla pluggen.
Definitivt mindre för nån månad sedan när bilen meddelade "oljeservice erfordras" efter mitt oljebyte och jag öppnade vanliga oljepluggen. :-D

Tackar för den infon. :)
Användarvisningsbild
av fjohan82
monza skrev: sön 31 dec 2023, 01:01 Haha! Det här forumet är ju fan underbart! :-D
Ja, klart jag skulle ha kladdat ner mig mindre genom åren om jag noterat den lilla pluggen.
Definitivt mindre för nån månad sedan när bilen meddelade "oljeservice erfordras" efter mitt oljebyte och jag öppnade vanliga oljepluggen. :-D

Tackar för den infon. :)
😂😂😊👍

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]