Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fick precis hem en bil som jag köpt över telefon och inte testat innan https://www.blocket.se/annons/orebro/vo ... 1000748794
(Ska tilläggas att jag var ensam hemma med två barn och hade då inte tid att testköra den när den levererades tyvärr)

Gillar den skarpt, och att det var mer utrustning än standard! Riktigt trevlig att köra och även laminerade rutor som sänker ljudnivån i kupén.

Dock så har jag märkt två saker som säljaren inte nämnde något om, den var i jättefint skick och gick bra sa han.

Styrservon går lite trögare åt vänster, lite som att något tar emot/bromsar. Åt höger går det mycket lättare men ändå lite trögt, vad kan vara felet, något jag kan göra själv?

Även förardörr kärvar lite, när jag drar i handtaget är det som att den inte låset i dörrbladet öppnar sig, likadant från insidan. Känt problem?

Jag vill ju gärna inte häva köpet då det i övrigt är en väldigt fin bil, men har jag något jag kan önska/kräva ifrån säljare, t.ex att de får stå för verkstadskostnad?

Sommardäcken som levererades så är gummit nästan slicks, något säljaren inte nämnde heller, är det något man kan kräva/önska?

Givetvis så har jag förståelse om jag i slutändan inte kan kräva något indirekt utan får stå för kostnaden själv, men vore intressant om någon har gjort något liknande och kan komma med råd och tips. :-)

Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 topejas, redigerad totalt 0 gånger.
@topejas, Står det något om däcken eller dessa fel i bilens varudeklaration?

Generellt är det nog knepigt med tanke på milen men står där ok mm så får de ju stå för det... Kan väl gå att ångra i värsta fall om det var distansköp vilket de lär var tämligen ointresserade av så kanske de kan ge något ändå anser jag
Micce1980 skrev:@topejas, Står det något om däcken eller dessa fel i bilens varudeklaration?

Generellt är det nog knepigt med tanke på milen men står där ok mm så får de ju stå för det... Kan väl gå att ångra i värsta fall om det var distansköp vilket de lär var tämligen ointresserade av så kanske de kan ge något ändå anser jag
Nej, de hade endast med sig ett köpekontrakt med info om bilen och även rutor där det finns att fylla i om det finns skador o dyl.

Ja, jag får se ifall de kan ändra sig något om jag vill häva köpet.
@topejas, Ok, den ville de då inte ha med....
Lite kvällsläsning :) https://www.konsumentverket.se/for-fore ... av-fordon/
Men ja, det kan väl tyvärr bli lite stångande då den rullat en del men väl värt att köra på tycker jag
Micce1980 skrev:@topejas, Ok, den ville de då inte ha med....
Lite kvällsläsning :) https://www.konsumentverket.se/for-fore ... av-fordon/
Men ja, det kan väl tyvärr bli lite stångande då den rullat en del men väl värt att köra på tycker jag
Ja det låter onekligen som att jag ändå har lite tyngd med mina synpunkter till säljaren, sen får ju säljaren avgöra hur den vill göra med det. Antingen prisavdrag på priset eller häva köp ser ut som
Uppdatering,

Pratade med säljaren idag och han påstår att det kan vara kylan som gör att låset på vänster bakdörr inte alltid öppnar sig, likaså att fönserhissen på höger bakdörr är helt ur funktion (både panel vid förare och på dörren).

Styrservon vill han inte alls kännas vid, den fungerade jättebra tyckte han när den stod i hallen.

När jag nämner att ledramp inte alls fungerar så påstår han att det stämmer, men inget han sa till om varken i annons eller när jag pratade på telefon innan köp.

Någon som är kunnig och säga om det är rimlig anledning att kylan (runt -1 till -5 grader) ska kunna göra så att lås kärvar på en dörr och att fönsterhiss inte alls funkar på andra dörr? Ingen frost alls på rutan.
Bromsbekymmer

Det är inte helt ovanligt att skivorna ser he[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]