Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BasseBalis
Hej!

Har en XC70 från 2015 vars klimatanläggning nu fått frispel. Har noterat ett gnisslade ljud från kupéfläkten under en tid men inget som oroat mig. Idag, på självaste julafton, så körde jag bilen på fruktansvärt dåligt väglag och bilen med all dess plast vibrerade mycket och konstant i säkert 30 minuter. Läs turbulens fast med bil.

Rätt var det var så gick kupéfläkten upp på max och gick inte längre att reglera, hur jag än bar mig åt. Den fortsatte dessutom att gå när tändningen var frånslagen.

Det enda som fick stopp på vansinnet var att bryta batteriet.

Nu till mitt problem. Det är julafton och min verkstad håller stängt i några dagar. Finns det något enklare sätt för mig att få tyst/kontroll på fläkten utan att behöva bryta batteriet och därmed också lämna bilen olåst i flera dagar? Finns det någon säkring man kan ta istället?

God jul!
av tengin
Hej,

Jag har en 2012:a så detta kanske inte är exakt samma på din (säkrast är väl att dubbelkolla i din handbok).

Men enligt min är det säkring nummer 6 i motorrummet uppe vid torpedväggen på passagerarsidan. Tar du bort den ska inte kupéfläkten kunna gå.

Lycka till och God Jul!
Bilagor
IMG_7316.png
IMG_7316.png (281.98 KiB) Visad 407 gånger
IMG_7315.png
IMG_7315.png (978.51 KiB) Visad 407 gånger
Det är en säkring med nummer 11 i en från 2014, så det är ändrat sen 2012 i alla fall.
Felet beror troligen på kortslutning i slutsteget i drivenheten. Det brukar sitta en MOS-FET i sådana drivsteg. Jag råkade ut för exakt samma problem i en 745 från 1992 en gång i tiden.
Tack för er hjälp! Tyvärr lyckades jag inte komma åt varken säkring 6 eller säkring 11. Jag fick se mig som besegrad och kröp till korset idag (Inlämnad till Volvo). För framtida läsare kan tilläggas att det var fläktmotståndet som tackat för sig. På min bil sitter det bakom gaspedalen. Det kostade 2400kr att byta på min Volvoverkstad. Så för den som är lite händig kan man säkert spara en slant om man byter själv och vet vad man sysslar med.

God fortsättning!!
av Buck666
Fläktmotståndet, gav exakt samma symptom på min bil. Finns en bra video på Youtube om hur du byter den. Sjukt trångt att komma åt. Du får skruva bort gaspedalen och titta rakt upp från den, allra längst fram mot torpedväggen. Du behöver ta en kniv och skära upp isoleringen och trycka åt sidan.

Jag köpte ett beggat motstånd på Delplocken för 80:- och bytte själv, FYI.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av skarj
2400 låter som ett kanonpris för att vara hos Volvo tycker jag, hade samma fel i somras, jag skulle med glädje ha betalat 2400 för att slippa, tog dagar att få till det, men då var det nog så att mitt effektsteg inte riktigt satt rätt från fabrik, om det inte bytts, men ljuddämpningen var intakt. men det var nästa omöjligt att få loss det gamla effektsteget, väl borta så gick det bra att stoppa dit det nya som var beställt.

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]