Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FalkeeX
Hej! nu hoppas jag på att bli vägled i rätt riktning:)

Har en v70 2008 2.4D där kopplingspedalen har sen tidigare ”glappat upp” sista cm innan fullt utsläppt.

Åkte en längre sträcka igår och märkte hur den helt plötsligt fastnade halvvägs upp vilket ledde till att jag fick dra upp den med foten, 10 mil senare fastnade den längre o längre ner vilken tillslut ledde till att jag inte kunde få i växlarna, efter några pumpningar på kopplingen på de liiiilla spelet jag hade så kan man ibland få i växlarna och det går att köra. Åkte till en verkstad och dom luftade kopplingssystemet och pedalen blev normal igen, 15 min senare börjar den ”glappa” lite igen men näst intill normal. När den fastnar längst ner så vill ja bara tillägga att den tar i samma sekund man släpper kopplingen.
För övrigt så slirar inte kopplingen, det luktar inget eller inga missljud alls.

Kan jag ha tur att det bara läcker in luft nånstans från rören som är i motorhuven där man luftar eller är de slavcylinder som är sönder, isåfall är det väl lika bra att byta hela kopplingen då lådan endå ska ner?

Vad tror vi, har jag tur eller otur?

VÄLDIGT TACKSAM FÖR SVAR!
Mvh.
B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]