Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gabriel
Eftersom detta ämne är både frekvent återkommande och dessutom ganska rörigt så postar jag ett tips om hur det såg ut på min XC70 Classic -16 med elektrisk manövrering.

Som för så många andra så började min lucka uppträda tröttare med åren. Efter att ha läst lite om ämnet så insåg jag att det var omöjligt att säkert komma fram till vilka gasfjädrar som behövdes utan att, helt enkelt, kolla vad som satt på min bil.

Det räcker att ta ner plastpanelen längst bak i taket för att kunna kika in och se vilka gasfjädrar som sitter monterat. För själva bytet underlättar det att även ta bort plastpanelerna på D-stolparna. Jag beställde en st Lesjöfors 8195841 (vänster sida) och en st Stabilus 437135 (höger sida). Det visade sig att Stabilus var identisk med den som Volvo hade monterat på fabriken. Gasfjädern från Lesjöfors hade en lite annorlunda låsmekanism på kullederna men passade bra.
Totalt tog bytet ca en timme.

Efter bytet har luckan åter samma rörelsemönster so när bilen var ny.

De båda gasfjädrarna från Volvo ligger till höger om leveransen med nya.
IMG_3797.jpg
IMG_3797.jpg (3.54 MiB) Visad 263 gånger

Bara kondensvatten från ac.

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]