Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vågar jag köra 50 mil med en V70 D3 2010 som frihjulsnavet är konstaterat kass på? Beställde reservdel och verktyg som inte hann komma innan jag reste hemifrån och nu ligger grejorna och väntar hos ombudet.
Den låter lite konstigt, troligen beroende på att rempännaren hoppar en hel del fram och tillbaka.
Reservbil finns men det hade varit praktiskt om jag fick hem D3:an.
Just när det gäller lager och lagerljud är det omöjligt att förutse händelseförloppet. Ett lager som väsnas och har sig kan skära efter några meter eller snurra ett bra tag till, ingen kan ge dig ett bra svar. Därför är rådet att byta lager så fort det uppstår missljud eller om defekt lager konstaterats på annat sätt. Frågar du mig så skulle jag låta bilen stå, speciellt med tanke på vad ett skuret lager eller brusten rem kan leda till på just dessa motorer.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
I min bil blev lagret helt stumt när det gick sönder. Snurrade varken hit eller dit. Följden blev att drivremmen fladdrade som en lärkvinge, så jag kan förstå att den kan gå av utifrån de påfrestningarna.
Inget oljud eller något, navet snurrar bara inte fritt i ena riktningen som det ska. Det ska väl antagligen fungera som ryckutjämnare från vevaxelns drivning. Och därav fladdrar spännrullen.
Får bli D5:an hem och byte nästa år när jag kommer tillbaka. Kamremskrasch låter inte kul, jag antar att det är interferensmotor.
Ja, det är för ryckutjämning. Speciellt dieslar går ganska ojämnt på tomgång, så när motorn saktar in skjuter generatorn på. Det är då frihjulet ska låta den "springa före".
Påfrestningen på remmen blir förstås stor när detta inte fungerar. Att remmen hoppar av är inte hela världen, men den har en tendens att hoppa vidare in i kamremmen och det slutar inte väl.
Som jämförelse undvek jag att köra 30 km till verkstad när mitt frihjul skurit ihop. Bilen fick åka bärgare.
Beställa ny V90 T6 recharge

Kupén blir något tystare utan panoram[…]

Löst nu. De va kudden som va kass blir byta[…]

Ville bara dela med mig av min egenskap frå[…]

Kolla under batterilådan och vid "burke[…]