Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har troligtvis varit dåligt med värme några veckor (frugans bil) och nu tändes partikelfiltervarning och motorservice erfodras.

Kan det ha samband dvs om man kör med för låg motortemp ett tag, klarar bilen av att regenerera själv?
1 Kört ca 25 min och sedan tomgång i ett par minuter.JPG
1 Kört ca 25 min och sedan tomgång i ett par minuter.JPG (27.33 KiB) Visad 611 gånger
Kört ca 25 min och sedan tomgång i ett par minuter.
2 Stillastående med ca 2500 varv i ett par minuter.JPG
2 Stillastående med ca 2500 varv i ett par minuter.JPG (23.36 KiB) Visad 611 gånger
Efter körning 25 min, stillastående med ca 2500 varv i ett par minuter.
3 Kört ca 5 min.JPG
3 Kört ca 5 min.JPG (26.85 KiB) Visad 611 gånger
Efter stillastående med 2500 varv, kört ca 5 min

Som synes blir inte heller oljan speciellt varm. Kan man av detta dra slutsatsen att det måste vara termostaten eller kan det vara ngt annat?

Kan den låga motortempen orsakat fullt partikelfilter?

Tänkte jag i helgen skall köra en regenerering från VIDA för att tömma filtret men måste åtgärda motortempen också.
pb81 skrev:Låter ju som du har problem med termostaten, för når inte motorn arbetstemp startar inte regenereringen heller
Ja det låter ju så men tänkte om det kan vara ngt annat så jag inte lägger en massa jobb på termostaten i onödan.

Ngn som har koll på vad motortempen ligger på utan dieselvärmaren? Har en annan dieselbil utan värmare och den kommer upp i normal arbetstemperatur så tror inte det är problem med den.
Saxat ur världens minst lästa bok(instruktionsboken):

Partiklarna i avgaserna samlas i filtret under normal körning. För att bränna bort partiklarna och tömma filtret startas en s.k. regenerering.
För detta krävs att motorn har nått normal arbetstemperatur.
Om bilen ofta körs korta sträckor i kallt väder når inte motorn normal arbetstemperatur. Detta innebär att regenerering av dieselpartikelfiltret inte sker och att filtret inte töms.
När filtret har fyllts med partiklar till ca 80 % tänds en gul varningstriangel i instrumentpanelen samt meddelandet Sotfilter fullt.
Starta regenerering av filtret genom att köra bilen, helst på landsväg eller motorväg, tills motorn uppnår normal arbetstemperatur.
Bilen bör sedan köras i ytterligare ca 20 minuter. Slut på citat från instruktionsbok.

Vad som är normal arbetstemperatur är oklart, hursomhelst termostaten öppnar vid 82 grader, "Petter12345"säger 70 grader och det kanske är den minsta temperatur som erfordras för att regenerering skall tillåtas att startas.
Som vanligt står det i stjärnorna vad som är inprogrammerat i datorerna...
/Hasse

Bara kondensvatten från ac.

B230fk går dåligt & ojämnt

Felkoder?? Börja med "vanlig" servi[…]

Camber vänster sida Volvo 240

Mitt vänstra framdäck har en negativ cam[…]

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]